Årets første fisketur 2017

1 nyttårsdag er det blitt en tradisjon å dra på isfisketur.  I år var det kun jeg og Karl Johan som tok turen på isen.

Dagens startet med at KJ fikk en abbor på 440g og jeg en gjedde på ca 3,5 kg, men det skulle bli bedre.

20170101_123843_gjedde_11930g_108cm

Ole-Håkons fiskeår 2016: tallknekking og de beste fiskene

Da er et nytt fiskeår slutt, og det beste med det er vel at et nytt begynner. Blanke ark og alt det der. 2016 ble slettes ikke verst. Det viktigste var nok at jeg hadde mange fine turer, og det er det som ligger i bunnen. Men her blir det tallknekking og storfiskkavalkade for alle penga.

arsoppsummering

Posted in Blandevann

Fiskeåret 2016

2016 går mot slutten, og romjula er en fin tid til å oppsummere litt av fiskeåret som har gått.

Året  startet med isfisketur til et nytt vann for for meg. Karl Johan og Marius var klare tidelig 1 nyttårsdag.  Målart nummer en er gjedde, men det er også abbor, ørret og sik i vannet. Isen er 15 cm tykk og vi har kjapt meitestengene ute.  Mens vi venter på storgjedda så kikkfisker vi etter sik.  KJ åpner dagen med en fin ørret på 1200g, ellers så ble det en sik på hver før nappvarsleren hyler på en av mine stenger.

gjedde_115cm_53cm_10

Posted in Uncategorized

Kortere dager stopper ei en ivrig fisker (OHH 1.10-25.11.)

Perioden oktober-november har mye vær. I år var det i alle fall ikke bedre enn normalt. Oktober var full av iskald nordavind som fungerte utmerket som demper på fiskesuget. November braket i gang med kulde og til og med gangbar is på småvanna, men så var vi tilbake på normalen igjen: regn. Samtidig er det å komme seg ut når det blir stadig mørkere dager fantastisk medisin. Lufta er frisk og ren, og man føler seg fornyet når man kommer i hus igjen. Så jeg tror jeg konkluderer med at jeg faktisk også liker disse månedenes fisketurer veldig godt. Fangsten er litt opp og ned, men fangst blir det.

Stein Vidar koser seg i sola.

Posted in Uncategorized Tagged with: , , , , , ,

Lange slanger, spisse neser og nye sko

Syv mann fra SFK Laken tok turen til de dype fjordene i Møre og Romsdal 23.-30. september 2016. Målet var store skater, havål, skolest og mye annet. På tross av etter hvert viltert vær dro vi ikke skuffet hjem denne gangen heller. Det ble nye arter, perser og en solid klubbrekord på havål.

23-9-16-17-haval-10130g-stale

Posted in Saltvann Tagged with: , , , , ,

Litt fersk, litt salt, litt smått, litt stort, noe bra, noe dårlig (OHH 1.8.-22.9.)

Det ble mye lurvevær i første halvdel av august, men deretter hadde ikke sommeren noen planer om å gi seg. Hadde det bare vært litt mindre vind… Turen til Svalbard var det store høydepunktet i perioden, men den er behørig omtalt i andre blogginnlegg. Det ble imidlertid også noen fine ferskvannsfisker i august-september, og jammen også art nummer 114. Tidligere var mai og juni mine favorittmåneder for fiske, men nå er det definitivt august og september!

Endelig stor vederbuk igjen: 2640 gram og 55 cm.

Posted in Blandevann Tagged with: , , ,

Svalbard 2016: del 2

Etter en svært laber første dag på Svalbard, slo vi til med gapeflyndrebonanza på den andre dagen. Det hele ble toppet med norgesrekord og en lang rekke specimen på gapeflyndre, blåkveite på Ståle og soleklar specimen kloskate på Jonas. Men lite ante vi da at dette bare skulle være begynnelsen….

isfjorden-22-8-16-141-blasteinbit-7200g-stein

Svalbard 2016 – del 1

En artsjakttur til Svalbard i 2015 ga et ålreit resultat, men rystet på ingen måte rystet sportsfiske-Norge i grunnvollene. Men allerede på flyet på vei hjem var flertallet klare for ny tur i 2016. Alle følte nok at det var mer og hente. Ikke minst med noen justeringer basert på erfaringer fra første forsøk. 20. august 2016 satt vi igjen på flyet på vei nordover. Hadde vi lært av fjoråret? Joda…

264 kilo håkjerring kikker opp på oss.

Ny klubbrekord på asp

Ole-Håkon inviterte med på en tur til Øyeren for å fiske en av de tøffeste predatorfiskene vi har. Vi skal ut på trollingtur etter asp. Ole-Håkon har hatt noen turer de siste årene så det var greit å henge med for å lære litt og kanskje få perset på arten igjen. Det er 10 år siden jeg fikk min største asp nå. Den veide 2020g og tok på en popper i Dynovika. Så i mitt stille sinn hadde jeg tanker om å tippe 3 kg grensa. Ole-Håkon er en flink læremester så det tar ikke lang tid før jeg har blitt drillet på det jeg trenger å vite.

asp_3190g_68cm
Turens første fisk 3190g og 68cm. Der var ny pers på plass gitt.

Posted in Uncategorized

To uker med flyt: Nye arter og perser på rad og rekke (OHH 10.7-31.7)

Det løsnet skikkelig en periode i juli. Ulogisk nok, egentlig. Juli har aldri vært den helt store fiskemåneden. Men i år gjorde jeg noen svært vellykkede stunts på familieferie, i tillegg til at jeg gikk for noen småarter i ferskvann jeg mente jeg burde kunne forbedre persen på. Det gikk helt utmerket!

Trondheimsfjorden Skolest 860g-81cm 22-7-16 (7)