Fiskeåret 2017

Årets første dag er det en tradisjon å dra på ismeitetur. Denne gangen er det kun Karl Johan og jeg som drar. Dagen startet med ei lita gjedde på ca 3,5kg, men litt ut på dagen hyler nappvarleren på en av mine stenger. Tilslaget settes og det svarer tungt i enden av snøret. Gjedde :). Etter en flott fight får jeg hjelp av KJ med å lande fisken som er 108cm lang og veier 10930g.
20170101_123843_gjedde_11930g_108cm_01

Etter en sånn fisk så flyter man litt over bakken en stund. Ekstra moro at akkurat det samme skjedde på dagen et år tidligere. Da var gjedda feit, og den var hele 115cm lang.

20170101_123528_gjedde_11930g_108cm

Ut over vinteren har jeg andre isfisketurer, men uten at de helt store fangstene kommer opp på isen, men gode turer med gode venner er aldri feil.

I april mister jeg en diger tunge i Oslofjorden. Det hadde vært soleklar pers, men den gikk av kroken rett ved håven. Vel det er også en del av å fiske. Å skryte av digre fangster som ikke havner i håven 😉

16 april er jeg med Ole-Håkon ut en kveld. Målet med turen er hvitfinnet steinulke. Det er ny art for meg, men Ole-Håkon er veteran på denne arten og stiller som guide. Vi finner fiskene raskt, men jeg sliter med å få de til å sitte på kroken. Ole-Håkon får kjapt et par fisk. Men etter litt finjustering av agn og teknikk så sitter de for meg også. 3 stk i løpet av 5 minutter. Dette er en liten art og min største fisk er 8cm og 5 gram.
Det er ny art, og jeg er oppe i 97 arter i Norge med den. :)
Hvitfinnet steinulke

Det blir noen turer på våren også uten de helt store fangstene.
5-9 mai drar KJ, Ole-Håkon, Jon, Einar og jeg til Ebro i Spania for å fiske malle og karpe. Fisket er litt tregt første dagen. Jon får en malle på 15 kg som er en fin start. Selv får jeg 2 kanalmaller.
Det er et herlig fiske her nede. Dag to så får jeg en del flere fisk. Bla multer der den største er 1400g. Små karper og en malle på 5 kg. De andre får karper på ca 9kg og malle på ca 10kg. Dag tre gir også bra med fisk. Bla. pers på karpe med 6815g og en kanalmalle med 4400g og en liten malle. Dag fire blir helt vill. Først gikk vi tom for Captain Morgan også var det KJ som fikk en syk fiskeopplevelse. Ole-Håkon og jeg var i båten med (guiden) Steven da vi hørte fra motsatt side KJ som ropte på hjelp. Vi kjørte båten over og fikk han opp i båten. Så fikk vi stå på første rad når han fikk fightet en grisediger malle. Fisken kom opp i båten og veide hele 80,5kg ! En fantastisk fisk
Rio Ebre 8-6-17 (71) Malle KJS 80500g_02

Karpe 9580g

Malle fisket fra båt ca 5kg.

Rio Ebre 9-6-17 (34) Malle Stein 7890g
Malle 7890 gram

Etter noen småturer i Glomma ble det USA-tur med en dags back country fiske med guide(Keith). Vi møtte opp på en kjempeflott marina ved Islamorada og i strålende vær dro vi av gårde. Båten går som ei kule med et par digre motorer. Ida var den som fikk den første store fisken. En barracuda.
20170706_085920

Ikke lenge etter er det min tur til å få barracuda på kroken.
20170706_100707

Vi farter rundt og fisker hele dagen. Så er det tid får å prøve seg på haifiske, og det tar ikke lang tid før noe skjer. Det drar heftig og sena raser av snella. Etter en artig og knallhard fight med en hissig lemon shark på kroken så får vi den inn til båten. Den spreller så kraftig at guiden ikke vil ha den i båten så den slippes fri umiddelbart. Alt skjer så kjapt at vi ikke fikk tatt noen gode bilder av haien, men Ida fikk tatt et par videoer der jeg kjører hai så de har jeg. Keith gjorde et estimat på vekt og lengde. 8 feet og 200 lb. Da begynner det å nærme seg 100 kg ihvertfall. En utrolig flott fiskeopplevelse. Av andre arter så fikk vi lady fish, hardhead catfish, jack crevalle, spotted seatrout og mangrove snapper. I tillegg mistet jeg et to haier som jeg aldri fikk sett på nært hold.

Tilbake i Norge blir det sommerfiske i Glomma og i Oslofjorden.

Så er det tid for neste store ekspedisjon. Svalbard sammen med Andreas, Jonas, Ole-Håkon, Marius, Ståle og Karl Johan(KJ). Det første døgnet gir stort sett bare torsk og hyse, men på natta rigger vi om til håkjerring fiske og etter ca 20 minutter så har jeg fast fisk på kroken, og det er slitsomt å jobbe fisken opp til båten. Når jeg kanskje har igjen 50-100 meter så blir det helt slapt og jeg har mistet fisken. Det er bare å agne om, og en hel torsk settes på kroken. Det tar bare 10 minutter så er det fisk på kroken igjen. Jeg jobber fisken opp til båten og denne gangen kommer den helt opp og det er stor glede. Ny art (nr 98) og min største fisk ever. Vi veier ikke fisken, men bruker en formel for å estimere vekten. Lengde og livmål er input, og vekten blir estimert til 323kg. :)

323 kilo håkjerring

Det var den eneste håkjerringa den natta, og vi fortsatte å fiske. Det ble noen blåkveiter. KJ og Jonas manglet arten fra før så de var nok ekstra happy for det. Så flyttet vi på oss og da kom vi opp i flekksteinbitland. Marius fikk en diger en på 15,2kg

15200 gram flekksteinbit

Midt oppe i alle flekksteinbitene så fikk Andreas en blåsteinbit. Det ble turens eneste og den varmet nok ekstra godt.
Blåsteinbit på 10600 gram

Min største flekksteinbit er på 6,9kg. Jeg fikk også en pen kloskate på 1280gram.
Kloskate 1280g

Natta som kommer blir det fisket flere håkjerringer. Ole-Håkon får sin art nr 118. Marius(ny art), Jonas og Andreas fulgte på med hver sin håkjerring.
Siste dagen ble det hyse, torsk og et par flekksteinbiter. Nok en suksesstur til Svalbard var over.

En tur til Hemnskjela med tippelaget for å avholde generalforsamling. Geir og Ronny holdt hytter ellers med på turen er også Roar, Tor, Bjørn og Tommy. Innimellom alt det sosiale så hadde i vi en god fiskedag på lørdag 3 sept. For mitt vedkommende så ble det pers på både sei (5880g) og på lange 9100g. Bjørn hadde største seien på 6,5kg. En flott fiskedag med gutta boys.
lange_9100g

Tilbake på østlandet så er det vindusfiske med Karl Johan. Endelig så treffer jeg på en piggvar som er i angrepsmodus. Ikke veldig stor, men ny art (nr 99) og alltid godt å få en art som man har prøvd lenge å få.

Piggvar 930 gram

Det blir også en tur til Frøya i år sammen med Karl Johan, Ole-Håkon, Leif og Marius. MS Gotland og skipper Kulin står som alltid til tjeneste og som vanlig bor vi på nedlagte Titran skole. Første dag fisker vi lange og lyr. KJ får en fin lange på 15kg, og Ole-Håkon største lyr på 5,2kg. Selv får jeg et par mindre lyr. Dag to er det lysingfiske og vi får bra med fisk. Jeg perser med lysing på 6,6kg. Jeg har fremdeles en del å gå på. :).
Dag 3 fisket vi både lysing og etter skater og flyndrer. Ole-Håkon fikk båtrekorden på lysing 12,3kg. Leif fikk en nokså sjelden art: breiflabb, ellers så ble det piggskate og sandflyndre på de fleste av oss. Jeg perset også på lusuer. Ny pers 370 gram.

Lysing 6500g

Frøya 16-9-17 (18) Breiflabb ca 4600g Leif
Leif sin breiflabb
Som alltid er turene til Frøya og Frederic skikkelig gode, og det blir med mye matfisk hjem etter disse turene. Så ble det også denne gangen. I hovedsak lysing og lange.

Et par småturer etter lake og harr blir det tid til når man er hjemme igjen. Lake på 1,7kg er helt grei fangst.
Det ble mange fiskereiser i 2017 og årets siste ble til Skogseid og Bergen. Røye på dagen og havmus på kvelden.
16-19 november og overfarten tok tid, og det var ikke kremføre over fjellet, men vi kom oss trygt frem.
På denne turen er Ole-Håkon, Leif og Jonatan med. Jeg sitter i båt med Jonatan og det er merkelig hvor mye mindre fisk vi får en de andre to. Både Ole-Håkon og Leif får hver sin 2,9kg fisk første dagen. Jeg sliter med å komme over 200 gram. Det er en våt dag i båten. Et par skikkelig heavy haglskurer får vi også oppleve. Det er hardt, men vi liker det. 😉
På kvelden kjører vi til Bergen og der får alle de andre havmus bortsett fra meg. Jeg mistenker sterkt at jeg mistet en som kjørte seg fast i noe skrot på bunnen. Leif fikk den største på 1700 gram. Jeg fikk en pigghå og en håhjel. Neste dag stiger røye størrelse og jeg får pers på 415g, men båten vår får langt i fra like mye fisk som de andre to, og vi kopierer alt det de andre har gjort. Vel sånn er det å fiske av og til. Noen lykkes veldig og andre sliter. Kvelden tar vi i Bergen og Jonatan får to havmus og vi andre får lyr, lange og småhai.
Hjemfarten blir mer dramatisk en vi kunne tenke oss. Det er skikkelig glatt og ender opp utenfor veien og bilen er såpass skadet at vi må få leiebil for å komme oss hjem. Alt gikk bra med alle i bilen, men bilen var det verre med. Det ble en sen hjemkomst der vi slo i hjel noen timer med julemiddag på Åmot, mens Leif måtte til Notodden for å få ordnet med leiebil.

Årets siste fisketur er i romjula sammen med KJ. Vi er ute etter gjedde, men det blir med små abbor og hork.

Takk for flott fiskeår til alle jeg har fisket med i 2017. 2018 står klart for nye fiskeopplevelser. Det gledes.

Godt nytt år!

Arter fisket i Norge i 2017:
Gjedde, sik, abbor, hork, hvitfinnet steinulke, stam, ørret, mort, harr, torsk, hyse, håkjerring, flekket steinbit, kloskate, sei, lange svarthå, lusuer, piggvar, lysing, piggskate, sandflyndre, lake, røye, pigghå, håhjel, lyr

I utlandet :
canal catfish, malle, multe, karpe, lady fish, lemon shark, jack crevalle, spotted seatrout, hardhead catfish og barracuda