Kortere dager stopper ei en ivrig fisker (OHH 1.10-25.11.)

Perioden oktober-november har mye vær. I år var det i alle fall ikke bedre enn normalt. Oktober var full av iskald nordavind som fungerte utmerket som demper på fiskesuget. November braket i gang med kulde og til og med gangbar is på småvanna, men så var vi tilbake på normalen igjen: regn. Samtidig er det å komme seg ut når det blir stadig mørkere dager fantastisk medisin. Lufta er frisk og ren, og man føler seg fornyet når man kommer i hus igjen. Så jeg tror jeg konkluderer med at jeg faktisk også liker disse månedenes fisketurer veldig godt. Fangsten er litt opp og ned, men fangst blir det.

Stein Vidar koser seg i sola.

Lakefiske i oktober med nogo attåt

Oktober 2016 kommer ikke til å bli husket for det fine været. Det blåste sterk og sur nordøstlig vind nesten hele måneden. Kombinert med mye annet på tapetet ble det derfor bare to laketurer (den ene imidlertid med tre timers lite vellykket fiske etter harr, ørret og gjedde). Begge med Rune.

Lakene er greie å ha med å gjøre på denne tiden av året, dersom man ser bort fra størrelsen. Men det er jo en evig utfordring for en lakefisker på Østlandet. Vi endte opp med 11 laker opptil 1300 gram i løpet av de to kveldene.

Jeg brukte også litt tid på å kikkfiske på disse turene. Det er artig å se hvor mye fisk som står langs bredden i mørket: gjedde, mort, abbor, hork og steinsmett. De siste fisket jeg etter i håp om å finne en storing, dvs. en fisk på over 10 gram… Jeg fant utrolig mange små under 4 gram. De gjemmer seg stort sett under steiner i elva på dagen, og kommer frem for å spise om natta. Jeg fant en litt større til slutt. Men jeg mista den dessverre i tilslaget. Så det ble med steinsmett på opptil 5,3 gram.

Fin fyr denne steinsmetten!

Det var imidlertid en tabbe jeg husker best fra turene. På den andre turen kom jeg på at jeg hadde lagt igjen snellene da vi hadde kommet 40 minutter av gårde. Det var bare å snu og kjøre tilbake. I en slik situasjon, fiskesugen og klar, men som alltid med litt begrenset tid til fiske, er det ganske snart utrolig vanskelig å holde humøret oppe. Første kompenserende grep var å regne ut at vi bare mista halvannen times fisketid. Deretter at det jo tross alt var ganske sjelden jeg gjorde slike feil, og at det sikkert ble lenge til neste gang. Men etter hvert begynte jeg å bitre litt allikevel. Det var ikke før vi i det minste kjørte riktig vei at humøret kom tilbake.
Omsider en vindstille dag med blå himmel!

Det skulle bli 30. oktober før det klaffa med fint vær og fiskefri. Strøkent vær hadde nesten vært nok i seg selv etter tidenes mest forblåste oktober, men vi fiska jo litt også da. Stein Vidar og jeg testa Asperen med båten min, det var første gang der for min del. Flott vann, ypperlig båtutsett og parkering. Det ble jigkasting, dropshot, wobbler-dorging og heklefiske etter lagesild/krøkle.

Stein Vidar koser seg i sola.

Stille solfylte høstdager er sommerens dessert!

Utpå dagen kom et rådyr svømmende forbi båten…

radyr-som-svommer-asperen-30-10-16-5

radyr-som-svommer-asperen-30-10-16-7

radyr-som-svommer-asperen-30-10-16-11

Vi fikk vel ca 16-17 abbor, jeg fikk den største på 640g. Begynte nok å bli litt kaldt i vannet for borren nå, dropshotfisket leverte best. Det ble bare 3 gjedder, den var ikke i slag. Ingen store. Hekla ga mest mort, noen abbor og to krøkle. Ingen lagesild nå heller. Noterte ny pers og klubbrekord på en som vanlig agurk-luktende krøkle på 8.7 gram, det var da noe!

Agurkfisk!

asperen-30-10-16-24-krokle-87g-12cm

NOVEMBER

Hyggelig kystmeite uten de store fangstene

Stein og jeg hadde hatt en stående avtale om denne turen siden Hjørundfjorden, men det skulle altså ta fem uker før været var anstendig og begge hadde tid samtidig.

Mål nummer en for dagen var å skaffe Stein fløyfisk som art 96. Det satt lenger inne enn jeg hadde forventet, men det betød ikke mer enn halvannen time. Det var imidlertid nok til at jeg pustet lettet ut da arten var i boks. Er man guide så vil man levere, slik er det bare.

3-11-16-3-stein-floyfisk-ca-55g

Deretter var det bare å dra opp så mange arter vi kunne frem til mørket kom. Det klarte vi helt greit med rundt 10 arter etter cirka 5 timer, men det var ikke så mye stort å melde om.

Når mørket kom sigende, rigget vi opp steinrøys-stengene. Nå skulle det fiskes etter femtrådet tangbrosme (5TTB), dagens andre art som Stein manglet. Vi sto på godt, og dro opp både ulker, småtorsk, småsei, krabber og sjøstjerner, men ingen av det vi ville ha ville bite denne kvelden. Etter knapt 5 timer i mørket var vi passe kalde, og konkluderte med at 1 av 2 er helt innafor.

Tidenes tidligste tur på isen i Rakkestad

Det hadde vært ganske kaldt noen dager, så jeg begynte å tenke seriøst på isfiske tidligere i uka. Jeg fikk tak på 4 bokser maggot direkte Riverside Products i Mysen på onsdag kveld, og sjekka at alt var OK med utstyret. Deretter målte jeg 7 cm is på gårdsdammen torsdag kveld. Jajo, vel, tja, kanskje?

Så på lørdags morgen var jeg på plass på agnfiskvannet på 100×100 meter, og der var isen 8 cm. Perfekt vær med sol og vindstille. Morten bet meget villig, så etter 15 minutter hadde jeg 30 i kassa. Jeg traska derfor videre til storabborvannet.

12-11-16-5

Vel fremme så det hinsides innbydende ut.

12-11-16-8

Men så var det denne isen da. Jeg satte boret på isoverflaten, og spant det rundt. Det trengte jeg ikke gjøre særlig lenge. Kontrollboringen viste 2 cm is, kanskje 3 cm om man la godviljen til. Fersk stålis, joda, men den skal allikevel være 6 cm før jeg beveger meg utpå. Jeg presser ikke grensene på istykkelsen, men har da heller aldri gått gjennom. Det har jeg heller ikke lyst til, så jeg holder meg til den regelen. 5 cm stålis er egentlig godt nok, men jeg blir litt småredd av det, så da faller trivselen også. Og trivsel er liksom hovedpoenget.

Jeg måtte tenke litt over neste trekk før jeg gikk videre. Jeg hadde prøvd nordenden på det første større vannet, så da prøvde jeg sørenden på et litt smalere og mindre tjern inni skogen. Neida, 2 cm der også.

Da var det altså ikke håp på større vann enn 100×100 meter. Jeg endte tilbake på agnfiskvannet og satte ut noen stenger med mort eller mark og nappvarsler og fylte mortbøtta enda mer. Etter et par timer syntes jeg det var bra, etter noen smårun på marken som ikke satt og ytterligere 40 mort i bøtta.

Så det ble det tidligste isfisket på meg i Rakkestad noen gang (12. november), men ikke på de vanna og etter den arten jeg helst ville ha. Men det var kanskje i overkant optimistisk. Den som intet våger, vinner imidlertid ei.

Årets første harr

Høstfiske etter harr har det blitt lite av de siste årene. Det har hatt lett for å bli den mørke delen av døgnet jeg har vært ute i. Men det er deilig å fiske litt i dagslys også. Man trenger jo faktisk litt av det utover høsten.

Så jeg tok noen timer i Glomma på farsdagsmorgenen, før gjestene kom. Jeg liker best statisk bunnmeite etter harr, og supplerer gjerne med litt foring med forkurv. Høsten er en fin tid å sitte i meitestolen på, da er det jo ingen mygg!

Mens jeg rigget stang nummer tre nappet det på stang nummer to. Fast fisk og årets første harr på 630g og 39,5 cm. Bra start!

13-11-16-5-harr-630g-39

Deretter ble det imidlertid stille, selv om jeg bytta plass midtveis og fiska halvannen time på to steder. Jaja, da ble det en harr i 2016 også.

Ny lakeplass med fin start

Etter å ha fundert i flere år på å prøve en plass etter lake der neppe noen har prøvd før, kom jeg endelig meg av gårde sammen med Rune. Det er noen fine dyprenner der på 7-8 meter, i en ellers ganske liten elv med noe strøm og fast bunn.

Det gikk egentlig mye bedre enn forventet. Man kan jo ikke forvente for mye på en helt ukjent plass, men man kan HÅPE på mye. Vi fikk prøvd tre fine plasser og hadde vel ca 10 napp på drøye fire timer. Lakestemningen var den rette med yr i lufta og tre plussgrader i mørket. Jeg åpna riktig så bra med en stutt-tjukk hunnfisk på 1820 gram på den midtre plassen. Jeg ble faktisk litt paff av såpass motstand etter bare 5-10 minutters fiske, og skikkelig begeistret da jeg så hva det var. Den var veldig flott også!

lake-1820g-21-11-16-4

Deretter ble det med litt halvinteresserte napp, før jeg dro opp en lake på størrelse med en kulepenn på den tredje og øvre plassen. Denne plassen skal prøves flere ganger fremover.