OHHs fiske i 2017 – del 5: Båtfiske i ferskvann

Det ble jammen ikke en eneste tur etter abbor med båten i år. Det er det første som slår meg når jeg tenker tilbake. Men det ble en real ørretpers, en del asp og nytt ekkolodd!

4080 gram!

MJØSA OG ØRRETPERS

Min kollega i Hedmark har en 20+-foters båt med dieselmotor liggende i Mjøsa. Ole Mattis er nok først og fremst skytter og jeger i NJFF-sammenheng, men han er jammen ikke helt borte med fiskestanga heller. I fjor fikk jeg bli med han ei natt etter ørreten. Vi hadde bra med action med 5 fisk innom båten og et par hogg i tillegg. Men ingen av fiskene var over minstemålet (50 cm).

Min personlige rekord på ørret har ikke vært all verden. 1870 gram er riktignok en veldig fin fisk siden den er tatt i et skogsvann i Østfold, men arten kan bli langt større. Mjøsa var derfor fiskemessig svært interessant for meg, så jeg gledet meg til ny tur igjen i år.
Over minstemålet

Det skulle bli midten av juni før vi begge hadde ledig tid og været var anstendig. Jeg sier anstendig, for det var en del vind. Men man kan jo ikke få alt man ønsker. Dorging etter ørret i juni betyr nattfiske, så vi tøffet ikke utover før klokka 2245. Mjøsa er spesiell å fiske på. Innsjøen er så stor at det mest av alt føles som man fisker på en gjennomsnittlig norsk fjord. Når ekkoloddet i tillegg viser over 300 meters dyp er det kort vei til å innbille seg at man er i ferd med å fiske med agn i saltvann. Men det er altså langt fra tilfelle.

Vi dorget i overflaten med 2 stenger hver, jeg med paravaner, Ole Mattis uten, mens vi satte oss godt til rette for noen timers fiske i mørke og masse kollegialt prat. Det siste skulle det ikke bli så mye tid til.

På vei ut på Mjøsa.

Allerede klokka 2310 fikk jeg dagens første hugg. Grei fisk, men langt fra stor til å være Mjøsa med sine 1200 gram og 52cm. Men bedre enn fjoråret hva gjaldt størrelse. Dermed var minstemålet på 50 cm oppnådd.

Flere fisk over minstemålet

Neste hogg var formidabelt!…., men var en lang pinne…Det viste seg å være en del områder med mye gress, kvist og kvas flytende i overflaten, så jeg brukte etter hvert mesteparten av tiden til å gjete stenger, mens Ole Mattis kjørte båten. I tillegg var det denne vinden da.

Ved midnatt hogg det igjen på en av mine stenger. Denne gangen var det en fisk på 1380 gram og 54 cm, og dermed var definitivt turen mer vellykket enn i fjor. Nå skulle jeg gjerne ha slått persen min på 1870g fra 2009…..men det var Ole Mattis som fikk den fisken. Klokka 0115 fikk han et skikkelig hogg og 2200 gram ørret kunne landes. Men altså: tre stykker – det er veldig bra!

1380 gram og 54 cm

2200 gram på kapteinen!

Langt over minstemålet

Klokka 0215 dro det til på den høyre stanga mi – voldsomt!!! Det hylte ut snøre, og før jeg hadde fått opp stanga hadde fisken tatt flere titalls meter. Jeg bremset den opp, men kjente snart at jeg ikke var bekvem med å legge så hardt press på fisken med båten i fart og motvind. Ole Mattis stoppet opp, mens jeg begynte å pumpe. Fisken hadde to-tre utras på vei inn, før det ble mange små utras helt inne ved båten. Til slutt endte den i håven, og en etterlengtet solid ny pers på 4080 gram og 68 cm kunne noteres!

4080 gram!

Det tok minst en halv time før alt var ute igjen, for båten hadde drevet over ett snøre, mens de to andre hadde surret seg sammen. Dermed missa vi en del av den antatt beste perioden, men det var ikke så farlig med såpass suksess vi hadde hatt. Jeg fikk en tass til på cirka 500 gram klokka 0320 før vi ga oss klokka 0345. Etter en kort fotosession på kaia bar det rett i bilen, og dermed var jeg i seng vel hjemme 0700. Så deilig å endelig få en bra ørretpers!

ASPTROLLING

Etter å ha fått starthjelp av Audun Skjølberg tilbake i september 2013, var jeg klar for min første tur på egenhånd etter aspen høsten 2014. Siden den gang har det blitt 2-3 turer hvert år.

Det er overflatedorging med wobbler i Øyeren som gjelder når man skal fiske asp. Jeg kjører to stenger bak båten, og to på sidene med paravan. Jeg liker også å ha med en medfisker. Både for det sosiale (man sitter i timevis og kjører båt uten at det alltid skjer så mye), men også for å gjete wobblere…til tider er det mye flytegress som henger seg på krokene.

I år ble det fire turer med egen båt. Det ble ikke det helt store året fangstmessig, men vi fikk kjørt en del nye områder, testet fisket tidligere på året enn før, og testet to nye plasser å sette ut båt på. Både Stein Vidar og Rune kunne notere seg for mye perser, mens Leif, som var med to ganger, ikke hadde sin andel med flaks i år. Jeg sier flaks, for vi tar annenhver asp i båten, så det er tilfeldig hvem som får de største fiskene…om man ikke roter bort muligheten sin da….

Slike kvelder kan jeg like i båt på Øyeren.

Drittvind

Leif var med den første turen. Siden værmeldinga ikke var optimal med 4 m/s rett fra sør store deler av dagen, bestemte vi oss for å gi det et nytt forsøk fra Sandstangen lengst sør i Øyeren. Det var nok ikke så dumt.

Vinden var til stede hele dagen, og man skulle ikke så langt nordover før bølgene ble slitsomme. Allikevel kjørte jeg på nordover helt til midten av Øyeren. Der satt dagens første asp på heller beskjedne 1050 gram på meg etter et par times dorging.

Det blir fort 40cm+-bølger i Øyeren med 4-6 m/s fra “feil” retning. Båten min er ikke så stor, så når bølgene nærmer seg halvmeteren blir det mer slitsomt enn moro. Akkurat slik merket jeg det var i ferd med å bli. Å svinge rundt for å kjøre motsatt vei var mer spennende nok, men gikk bra med litt timing. Deretter var det bare å skvulpe seg sørover.

En vederbuk på 7-800 gram (på wobbler ja), ei slank halvannen kilos gjedde og et misset hugg var alt som skjedde de siste 7 timene av turen. Ikke bare kjip vind altså, men kjipt fiske også.

Stein Vidar kan notere seg for ny art

Etter den semre åpningsturen kunne det nesten bare gå oppover. Stein Vidar skulle guides til asp som ny art. Med det lå guide-lista behagelig lavt, spesielt når jeg lot han få ta første aspen. Jeg har faktisk aldri hatt en tur uten asp i båten på disse årene. Bank skikkelig i bordet!

Denne dagen var jeg sikker på godt vær, og det stemte. Sol, varmt og ikke mye vind – da er det topp å gli rundt ute på vannet. Og man tåler fint å vente en stund på hugg. Det tok 2 timer og et kvarter før oppdraget var utført. Nok til at jeg begynte å kjenne bittelitt på et prestasjonspress, men samtidig fortsatt mange timer igjen av dagen. 640 gram var ikke akkurat drøyt, men art er art.

Det ble en ganske så grei dag. 9 timer, 8 potensielle asphugg, 5 asp i båten, (og ei gjedde og en vederbuk til). Antall hugg er helt innafor, men størrelsen på aspene var laber. Jeg hadde dagens desidert største på 2080 gram, mens Stein Vidar til slutt endte opp med en personlig rekord på 940 gram. Men altså: oppdrag utført!

Asp i boks!

Rune kan notere seg for ny art også

Nestemann ut i båten var Rune. Han fikk oppleve Øyeren fra sin beste side: strøkent vær og bra med action. Vi satt til og mer bekvemt enn tidligere, da han hadde med pute og jeg kjørte båten sittende i meitestolen. Ingen grunn til ikke å optimalisere kos på fisketur eller?

Det ble solide 14 hogg på 8 timer. Riktignok 4 som ikke var asp, men 5 asp i båten og 2,5+-fisk på begge. Aspen satt imidlertid langt inne for Rune. Først fikk han gjedde, deretter abbor og så et hogg som ikke satt. Deretter hadde han på en antatt asp i cirka 30 sekunder før den falt av, for så å toppe det hele med en heavy fight med en antatt meget drøy asp som også bare falt av – etter 3-4 minutter uten at vi fikk sett den. Det var jaggu mye stang ut! Når han så fikk enda et kjempehugg med påfølgende bra fight, vet jeg ikke hvem av oss som var mest glad da 3180 gram asp endelig lå i håven!

Øyeren Asp 3180g Rune 22-7-17 (4)

Når det da omsider ble min tur hadde ikke jeg flyt heller. Etter en gjørs på 1700 gram ble det to hugg som ikke satt. Det tok drøye tre timer før jeg fikk rett art, en fightervillig asp på 2500 gram.

Øyeren Asp 2500g-64cm 22-7-17 (2)

Etter to stille timer, skjedde det en del på slutten, og den siste timen ble det tre asp opptil 1860 gram og ei gjedde.

Årets største for min del

Værmeldingen var god, så Leif og jeg satte av ettermiddagen og kvelden til Øyeren. Det var egentlig en ganske treg dag, med bare 4 hugg på 8 timer, men alle satt og var rett art, så da ble det to på hver. Tre under kiloen, og en fin en på 2810 gram på meg.

Øyeren Asp 2810g-68cm 10-8-17 (2)

Det var mye gras, så vi hadde til tider full jobb med å holde wobblerne rene. Årsaken var regnet den siste uka. Vannet var også mer grumsete enn de siste turene, så det kan kanskje ha vært årsaken til tregere bett? Sånt kan man jo spekulere på, men det blir i alle fall ikke fisk av å sitte hjemme hver gang forholdene ikke er optimale!

NYTT EKKOLODD

Det 15 år gamle Lowrance ekkoloddet til Leif har gjort nytten sin. Men det har skjedd en del siden 2002 på denne fronten. I august ble det fornyelse: et Lowrance Elite-5 Hook. Ikke noe superavanserte greier, men et solid hopp opp fra det gamle – med GPS, plotter, logger og fargeskjerm. Tilgangen på kart fra dybdekart.no var en viktig motivasjon. Dersom jeg selv logget dybde på turene jeg var ute, ville jeg få tilbake tilgang på en rekke ferdige dybdekart på plassene jeg fisker.

Jeg ble ikke skuffet. Prisen på dette ekkoloddet er nå nede i rundt kr 4000,-, og jeg synes man får mye for pengene. Jeg er langt fra blant de som gnur mest på vannet med båt, men det betyr ikke at jeg ikke har stor glede av forhåndsopplastede dybdekart, GPS som viser hvor jeg er og et skjermbilde som er godt nok til at man kan se både fiskestimer og større enkeltfisker. Ikke minst bor jeg i et område der det ikke finnes dybdekart på de fleste vannene, så loggefunksjonen er til stor glede både for meg og andre (siden kartene på de nye vannene jeg logger legges åpent ut på dybdekart.no).

1-Ekkolodd Laksen 28-9-17

Testtur på Kløsa

Ekkoloddet ble montert ved første ledige anledning, og deretter var jeg naturlig nok klar for en test. Det perfekte stedet måtte bare være Kløsa. Det er det nærmeste vannet, dybdekart.no har ingen logger derfra fra før, det er det største vannet i Midtre Degernes grunneierlag (men vi mangler kart), og jeg kunne til og med få med Lene på tur.

Vi kjørte en runde i vannet med to wobblere bak. Det var imponerende mye å se, både hva gjaldt fisk og topografi. Mye kriker, kroker, øyer og skjær, grunne områder, men også dyp på 20 meter, og masse fisk. Her og der var det store abborstimer på 5-6 meters dyp. Det var også mange enkeltfisk, sannsynligvis ørret, på 4-8 meters dyp. Det ble fisk også: en ørret på cirka 300-350 gram. Den ble aldri mat, da skipshunden syntes det var stor stas å gnage på fisken…

???

Skipshunden er pen og finner på ugagn, og det er ifølge skipperen på Black Pearl akkurat det en skipshund skal, verken mer eller mindre.

Kløsa er stor, så det ble bare en delvis ferdig logg over dypet i vannet, men du kan finne det foreløpige resultatet på dybdekart.no.

Dybdelogging av flere vann i Degernesfjella

Neste ide var å se om ekkoloddet ville fungere med den gamle svingeren. Hensikten med dette var å lage en løsning som kunne monteres lettvint på andre båter og ikke minst gummibåten min. Den nye svingeren sitter jo fastmontert på skuta «SFK Laken». Gummibåten kan bringe meg ut på vann innpå skogen, der man må gå et stykke fra vei.

Jeg mekka rundt i låven en times tid før jeg bar gummibåten bort i skogsdammen. Der padlet jeg rundt mens jeg testet loddet. Det så sikkert temmelig skrudd ut for de som passerte på veien like ved. Svingeren og loddet snakket ikke helt flytende med hverandre, men godt nok til at jeg nå har kart over egen skogsdam. Det er det ikke alle som har digitalt, vil jeg tro.

Jeg fikk logget ytterligere to vann i Degernesfjella, da jeg gjennomførte prøvefiske i Søndre Hivann i august og Laksen i september. Søndre Hivann er ikke lengre fra vei enn at vi klarte å bære båten uti fra hengeren (det er ingen båtutsetting der). I Laksen måtte jeg derimot låne båt. Dermed fikk jeg testet løsningen med gammel svinger montert på planke med tvinge på båten og nytt lodd på et helt vann. Det funka langt fra optimalt, men nok til at det nå foreligger et ganske greit dybdekart. Atter igjen, sjekk dybdekart.no. Fortsettelse følger i 2018!

3-Hivann, Søndre Prøvefiske 24-25-8-17 (4)

4-Hivann, Søndre Prøvefiske 24-25-8-17 (11)

5-Hivann, Søndre Prøvefiske 24-25-8-17 (16)