OHH’s fiske i 2017 – Stor (og ikke så stor) fisk på Frøya – del 7

Jeg har vært med MS Gotland tre ganger tidligere, i 2010, 2013 og 2015. Det har vært stor moro hver gang, ikke minst pga. en skipper som virkelig kan å levere varene til artshungrige storfiskjegere. Det blir stadig tøffere å få nye perser der oppe, naturlig nok. Eller gjør det det?

Frøya 16-9-17 (28) Lysing 12300g-118cm

Dag 1: Kjip start, men god trøst på slutten av dagen
Det tar sin tid å kjøre til Titran ytterst på Frøya. Sånn cirka ti timer med bil fra innerste Østfold. Så vi reiser naturlig nok oppover dagen før fisket starter. Da kan vi sitte og småprate over en øl eller to mens vi gjør klar taklene til neste dag. Ganske hyggelig det også.

Vi åpnet våre fire fiskedager med et pass etter lange. Jeg hadde en grei nok start med to langer på 4,5 kilo hver, men deretter gikk det skikkelig dårlig. I løpet av halvannen time ble jeg bunnfast 4 ganger og dro av snøret alle gangene! Det har aldri skjedd meg før, faktisk. Dermed var jeg tom for takler, men det var uansett tid for plassbytte. Langefisket var for øvrig ganske bra, det ble en liten gjeng i båten der Karl Johan fikk dagens beste på 15 kilo.

På vei utpå havet

Karl Johan med 15 kilos lange

Vi bestemte oss for å bruke resten av dagen på lyrfiske med jig. Fisket foregikk uttaskjærs over topper opp mot 20 meters dyp, og med lette kastestenger. Det føles nesten hjemlig ut for en Østfolding, akkurat som jigfiske etter abbor, men med litt mer vann under kjølen.

Først fant vi kun sei, men etter å ha sett et potensielt tunfisk-jag, ramla vi over en plass med greit med lyr. Etter det heller begredelige langefisket for min del var det en stor glede å sette soleklar pers på lyr med en fisk på 5,2 kilo og 76,5 cm. For øvrig ble det nok ikke tatt noen større enn 2,5 kilo.

Lyrpers!

Dag 2: Der kom den dårlige dagen
Vi startet den andre dagen med lysingfiske. Alle fisket meget bra med flere fisk på 7-9 kilo – unntatt meg. Jeg hadde tre napp, der en ikke satt, en falt av 10 meter under overflaten og kun en ble med opp – på 4850 gram. Labre saker.

Deretter sto piggskate på menyen: Noen fikk, andre fikk ikke. Den eneste som manglet arten var Marius, og han klarte kun å feilkroke en fisk. Karl Johan satte personlig rekord og fikk dagens beste på cirka 5200 gram.

Jeg har aldri hatt taket på piggskatefisket på Frøya. Ei heller denne gangen. Det ble null skater for min del. Det eneste jeg fikk som kanskje er verdt å nevne var ei minikveite på cirka 1500 gram. Jeg ble imidlertid imponert av nappfrekvensen som kapteinen opplevde da han prøvde seg på sandflyndre.

Dermed måtte jeg ha en samling i bånn for meg selv på kvelden. Takler og strategier måtte revurderes. De andre hadde brukt Esca-lys da de fisket lysing, unntatt meg. Derfor monterte jeg en slik før neste dag. I tillegg bestemte jeg meg for å prøve meg på sandflyndre i stedet for piggskate. Vi måtte jo nesten prøve igjen neste dag siden Marius ikke hadde fått.

Dag 3: Fra fiasko til suksess: tredobbel pers!
Neste dag startet vi med fiske en plass som leverer skjellbrosme og uer. Der hadde jeg real flyt: jeg fikk årets eneste skjellbrosme tatt på skuta til Fredrik; ny personlig rekord på 940 gram og klubbrekord. Det var imidlertid så vidt: opp i overflaten kom en uer/skjellbrosme-duble. Da jeg forsøkte å løfte, røk sena på den ene, mens den andre falt av. Godt da at vi hadde en lang klepp og ikke lå på anker…

Skjellbrosme

Karl Johan ble dagens uerfisker med totalt 5 fisk, av totalt 8 eller 9. Stein fikk pers på Lusuer på 370 gram.

Deretter var det lysingfiske igjen. Det var langt dårligere enn dagen før, men nå fisket jeg i det minste helt på linje med de andre. Leif fisket med langt slep med håp om breiflabb, og jammen om det ikke slo til! 4600 gram, den første av slaget i SFK Lakens historie, og dermed jublet til og med Leif.

Til og med Leif klarte ikke å la være å smile bredt med denne i nevene

Frøya 16-9-17 (18) Breiflabb ca 4600g Leif

Frøya 16-9-17 (21) Breiflabb ca 4600g Leif

Han hadde imidlertid ikke mer enn fått flabben om bord, da jeg løftet litt på agnet og kjente noe holdt igjen. To reale tilslag ble satt og det ble blytungt. Det kom ikke noen dramatiske utras, men et og annet rykk og bare tungt på vei opp. Kunne det være en flabb til? Neppe, siden jeg fisket med makrellen halvannen meter over bunnen. Kanskje kveite? Stemningen tippet i den retningen, da fisket brått tok 5-6 meter snøre midtveis opp i vannet.

Men det som til slutt veltet opp i overflaten var imidlertid ingen av delene. Derimot turens desidert største lysing. 12300 gram og 118 cm, ny båtrekord og klubbrekord!

Hadde det ikke vært for håkjerringa jeg fikk på Svalbard, ville dette vært årets fisk for min del!

Dermed var det tid for nok et forsøk etter piggskate. Kanskje Marius endelig kunne få en ny art som begynner på -pigg? Joda, snart hadde han kroken i en ny skate, og alle fulgte spent med da fisken kom til overflaten. Men nei, også denne var feilkroket, akkurat som den dagen før. Nå begynte Marius å se både resignert og bitter ut.

For min del gikk jeg etter sandflyndre, sammen med Leif og Stein. Dagens første napp kjentes rett ut, men det var uventet tungt å sveive opp fisken. I alle fall dersom det var rett art. Opp i overflaten kom ei diger sandflyndre, og jeg skalv i bakgrunnen mens Frederic løftet den opp. Ny personlig rekord for tredje gang i løpet av dagen og klubbrekord! Og bare 10 minutter senere kunne endelig Marius notere seg for ei piggskate.

Endelig en anstendig sandflyndrepers!

Marius har god grunn til å smile!

Dag 4: Dobbel pers på «feil» art
Den siste dagen var været godt nok til at vi kunne prøve oss på Sula-djupet etter mora. Stein valgte å stå av etter tre kvalme dager, og gitt bølgene var det nok like bra. Vi dro ut fra havna klokka 0500 og slapp ned agnene klokka 0815. I løpet av dagen rakk jeg 6 nedslipp, det tar sin tid når man skal fiske på dyp fra 480-540 meter. Strømmen var imidlertid grei, så vi greide oss med søkker på «kun» 1000-1100 gram….

Det ble en merkelig fangstfordeling på båten. Karl Johan og jeg sto på den ene siden av båten, mens Marius og Leif sto på den andre siden. De fikk kun småhai og et par små brosmer. Karl Johan og jeg hadde derimot godt fiske. Forklaringen lå kanskje i at de brukte blinkende lys, noe KJ og jeg ikke brukte? Det kan slå begge veier, avhengig av art.

KJ satte solid klubbrekord på mora med en fisk på 2650 gram. I tillegg fikk han blålange på solide 11 kilo og dermed båtrekord. Blålanger er rødlistet, men de er ikke akkurat aktuelle for gjenutsetting med øynene på stilker nytrukket fra 500 meters dyp. Det tas heller ikke så mange blålanger på denne plassen i forhold til mora, så da blir de bare med hjem.

Ny klubbrekord på mora - 2650 solide gram

Ny klubbrekord på mora – 2650 solide gram

11 kilos blålangepers på Karl Johan

Men akkurat denne dagen skulle blålangene herje. Jeg åpnet med dobbelt personlig rekord på blålange med fisk på 8,7 og 8 kilo. På tredje nedslippet ble det ytterligere en blålange på 3,3 kilo. På det neste nedslippet ble det imidlertid ingen ting.

Blålange fra over 500 meters dyp

Vi byttet derfor ankerfeste, da vi kun hadde fått en eneste mora. De siste to nedslippene var mer i blink på moraen, og Karl Johan fikk to. Jeg gjorde imidlertid et dårlig trekk og byttet til lettere søkke for å kjenne nappene bedre. Det medførte bare at jeg hang meg fast i andres fiskesnører begge gangene. Den siste gangen gikk snøret kutt av mot Marius sitt takkel, men da var det uansett over for denne gang.

KJ og Marius hev seg i bilen og dro hjem samme kveld, mens Leif og jeg lagde elgkarbonader og skulle vakuumpakke dagens fangst etterpå. Det ble karbonader, men ingen vakuumpakking da strømmen gikk klokka 2045 og aldri kom igjen den dagen. Dermed ble utryddingen utsatt til neste dag, men vi fikk i alle fall begynt tidlig siden vi la oss så tidlig…