Ole-Håkon’s årsoppsummering 2014: del 4, september – desember, pluss noen topplister og statistikk

Da har vi kommet til den fjerde og siste delen av årsoppsummeringen for 2014, og det passer jo bra, for nå begynner jo snart 2015.

SEPTEMBER

Det ble ikke noe jobb før på tirsdagen, men da var jeg omsider ordentlig bra igjen. På onsdagen (3. september) gjorde vi årets første forsøk på abboren i Visterflo. Det startet tregt, men utover dagen ble det bare bedre og bedre. Til slutt kunne vi oppsummere med ca 85 abbor på 3 mann og 5 over kiloen. Jeg kunne ikke være annet enn meget fornøyd da jeg fikk 4 av disse, deriblant den største på 1220 gram. Jigfiske etter abbor er gøy! Solbrent ble jeg også…

Abborfiske 3-9-14

Thomas og Leif jigger det de kan.

På fredag 6. september var det ut med vindu i fjorden igjen. Det ble en strøken kveld. For det første var været flott med vindstille og 15-20 grader langt ut på natta. For det andre både så vi og fikk mye spennende fisk. Det startet med at jeg etter 30 meter kunne lande ny pers på skrubbe.

Skjebergkilen Skrubbe 730g-42cm 6-9-14 (1)

Skrubbe på 730 gram og 42 cm, ikke feil (Foto: Leif Andersen).

Deretter gikk vi vel ikke mer enn 10 meter til før det svømte en stor kantnål langs bunnen. Frem med tanagokrok og myside, og så tok det vel ikke mer enn 2-3 minutter før pers nummer to var i boks.

Skjebergkilen Stor kantnål 11.3g-30cm 6-9-14 (1)

11,3 gram og 30 cm stor kantnål, koden er definitivt knekt (Foto: Leif Andersen).

Så trasket vi videre i yrende fiskeliv før vi brått ramla over hver vår tunge noen hundre meter senere. Min var størst og tok mark etter knappe to minutter, men jeg gjorde tilslag litt for tidlig og fisken falt av. Nei! Men den la seg til igjen på bunnen bare 3-4 meter lengre frem. Frem med marken igjen, og jammen om den ikke tok igjen etter et par minutter. Denne gangen venta jeg lenge, og fisken satt. Det ble den vanlige frenetiske tungekjøringen før min så langt største Østfold-tunge var i boks. 460 gram er ikke så stort, men størst så langt her «hjemme».

Noen hundre meter lenger bort fant jeg noe jeg hadde håpet på. En tangsnelle stor nok til at den burde kunne ta en krok. Først virket den temmelig uinteressert, men tålmodighet er et stikkord for å lykkes med nålefisker. Jeg pressa på og holdt ut. Etter hvert begynte jeg å lure på om ikke mysiden var for stor, da den hadde nappet 5-6 ganger men ikke tok ordentlig. Jeg ga Leif håven og ba han finne noen mindre. Men da gikk tangsnella til med det den hadde. Og vips var mysiden langt inni kjeften. Jeg dro sakte opp og tok tak i fisken med fingrene. Den satt! Art nummer 103!

Skjebergkilen Tangsnelle 2.1g-17.5cm 6-9-14 (5)

Tangsnelle på 2,1 gram og 17,5 cm (foto tatt hjemme dagen etterpå).

Søndag 7. september var det tid for tur med ungene. Tilbake til Glomma-plassen der vi var blitt avbrutt av lyn og torden to uker tidligere, og som det ikke hadde blitt noen tur til en uke tidligere pga. sykdom. Denne gangen skyet det til utover ettermiddagen, men det skulle visstnok ikke begynne å regne før utpå natta. Særlig! I det vi parkerte bilen ved elva, begynte det. Og det slutta aldri igjen mens vi var der. Det var imidlertid ikke været som skulle hindre fisket mest. Derimot to svært ivrige sheepdogs som dukket opp mens jeg rigga den første stanga. De var veldig opptatt av at vi skulle kaste pinne og skulle selvfølgelig få oss til det ved å hele tiden slippe pinnen oppi der jeg rigget utstyr. Først prøvde vi å ignorere hundene, men det gikk ikke inn i det hele tatt. Jacob ble helt avsporet av alt hundestyret, og til slutt fikk han lov til å kaste pinnen, da hundene uansett var i veien. Dermed ble det til at Marion og jeg fiska, mens Jacob kasta pinne. Inntil han ble gjennomvåt. Og da var det bare å pakke sammen. Vi fikk dog 25 fisker. Da vi dro dukka endelig eieren opp og henta hundene. Det skal ikke alltid være så lett…

Onsdag den 10. september var planen egentlig asp-trolling på Øyeren, men med 8 m/s vind fra nord utgikk det glatt. På kvelden var det imidlertid vindstille, så vi tok en tur med vindu i stedet i saltvannet i Østfold på noen nye strender. Noen strender var flotte, mens andre var gjørmete og dårlige. Det ble tunge denne kvelden også, en rekke kutlinger, skrubber og ulke. Også tok jeg ny pers på leirkutling på en av gjørmestrendene. Ikke akkurat noen vanskelig art å få lenger når man bare vet hvor…

Leirkutling 1.3g-4.2cm 10-9-14 (11)

1,3 gram og 4,2 cm. Voldsomt feit og full av noen svart/hvite små kuler. Parasitter? Hm, ikke godt å si

Fredag 12. september tok Leif, KJS og jeg for oss noen nye strender igjen. Strand nummer 1 er heretter kjent som stor kantnål-stranda. Vi fant 6 stykker. Ingen under 20 gram (jeg tok den minste, så det vet jeg), og den største veide en del mer enn 35 gram (Leif fikk nemlig den nest største vi så, på 34,3 gram). Men jeg fikk ikke bare en, men to stykker. Begge var over gjeldende pers.

Stor kantnål 26g-39cm 12-9-14 (3)

Ny pers på 26 gram og 39 cm, måtte opp i krokstørrelse nå! (Foto: Karl Johan Sæth).

På neste strand dominerte grønnalgene, men vi fant en blåskjellbanke med mye ålekvabbe og flere kantnåler, uten at vi fikk opp noen av disse. Nattas siste strand ble en drøy opplevelse. KJS gikk rett på en piggvar etter å ha utbasunert først: denne stranda må det være piggvar på! Den tok agnfisk temmelig kjapt og jeg kunne håve en flott fisk på 2050 gram!. Deretter fant jeg en liten som Leif fikk fiske på (han manglet arten). Jeg fikk ikke gått mer enn 10 meter før jeg ramla over en temmelig drøy piggvar. Frem med sild, men ingen interesse. Deretter prøvde jeg med sil og holdt på en stund i mørket, og plutselig var silen vekk. Jeg rappa til og fast fisk, temmelig overrasket. Det ble leven og fisken gikk knapt oppi håven, men til slutt fikk vi buksert den inn på stranda og herligheten kunne veies til 3810 gram. Definitivt ny pers!

Piggvar 3810g-53cm 12-9-14 (2)

3810 gram og 53 cm piggvar (Foto: Leif Andersen).

Så var tiden inne for årets andre langtur, denne gangen en lenge etterlenget jakt på havål på Sunnmøre. Avreisedagen var 20. september, og forventningene var skyhøye. Komplett rapport fra turen kan du lese et annet sted på bloggen vår.

Dag 1 gikk naturlig nok med til mye reisetid, men vel fremme var det bare å rigge havålstengene for økt nummer en. Nydelig plass, med fiske rett utenfor hytteveggen. Tre havål ble det det også, med den største på 11040 gram på Marius. Jeg forble imidlertid både napp- og fiskeløs. Moro var det uansett.

Dag to, den 21. september, forflyttet vi oss. Ny hytte rett ved vannet, og båter 30 meter unna hytteveggen. Båtfisket på dagen ga ikke det helt store resultatet, men det viste seg snart at gyltene i området var store. Jeg rakk imidlertid ikke mye gyltefiske før havåløkt nummer to for turen begynte, men nok til at jeg rakk å sette ny pers på blåstål/rødnebb. Det var på tide, da den gamle rekorden var 8 år gammel.

Blåstål 430g-31cm 21-9-14 (2)

Blåstål på 430 gram, og 60 gram opp fra forrige pers (Foto: Stein Johannessen).

Havåløkta ble igjen resultatløs for meg. To fisk ble det imidlertid på land på en heller fuktig og forblåst kveld.

Dag 3, mandag den 22. september, opprant med temmelig bra vær. Vi satsa på litt brungyltjakt først, med kun bifangster som resultat. Deretter gikk vi ut på 300-400 meter og håpet på spennende saker, men fikk hågjel. Dette ble melodien for dagens havfiske. Jeg varmet opp med noen slipp med reke fra brygga før vi skulle fiske havål, og vips kunne jeg notere meg for pers nummer to på turen; en dvergulke på 72 gram.

Dvergulke 72g (7)

Turens andre pers, og forrige dvergulke-pers skulle altså ikke vare lenger enn en knapp måned.

De andre gutta røsket opp havål igjen, to stykker, mens jeg blanket så det sang. Den største veide solide 14,6 kilo.

Dag 4, den 23. september, opprant med temmelig labert havfiskevær. Mye vind og litt regn. Dermed ble det tungt å få til noe bra fiske, og fangsten ble deretter. På kveldens havålfiske ble det blanking på alle mann. Jaja, jeg fikk i alle fall en hummer (som jeg satte ut igjen).

Dag 5, onsdag 24. september, dro Marius og Stein hjemover. Ståle, KJS og jeg la ut på havet igjen. Det var en del vind, men fra en annen retning enn dagen før, og dermed kunne vi fiske på en god måte på dyp ned til 300 meter. Det ble en grym dag hva angikk storfangster. Det startet imidlertid ikke så voldsomt bra. OK, masse knurr, makrell etc. var artig nok ei stund, og da vi gikk dypere kroket KJS en solid fisk. Vi ble snart temmelig sikre på at det var snakk om skate. Vel oppe viste det seg å være riktig, en spisskate på solide 12 kilo hang på kroken. Men…KJS hadde fisket med 2-krokstakkel, og den satt fast på siden av hodet i den øvre kroken. Den hadde helt sikkert sittet på den nedre kroken i munnen, men det gjorde den altså ikke da den kom i båten. Huff. Bare minutter senere kunne Ståle rapportere om drøy fisk, og temmelig sikkert ei ny skate. Det var gutten sin som var lang i armene da fangsten omsider kom opp. Men 14160 gram spisskate var da også turens beste fangst! Rettferdigheten skjedde faktisk fyldest til slutt, på neste drift kunne KJS lande en 100% korrekt kroket skate på knappe 8 kilo. Meget bra! Hva med meg? Jeg var god til å håve og fotografere!

På kvelden blanket vi igjen på havål for andre kveld på rad. Regnet øste ned enda mer enn det hadde gjort på dagen, så vi begynte med småfiskjakt fra bryggekanten. KJS dro opp en paddetorsk til oss andres misunnelse, mens jeg dro opp tre rødflekkete kutlinger (og KJS dro opp en) til Ståles store misunnelse. Men han var det ikke synd på med tanke på tidligere på dagen!

Rødflekket kutling 15.2g-11.5cm 25-9-14

Pers på rødflekket kutling ble det da, og specimen også: 15,2 gram.

Dag 6, 25. september, og vi skulle forflytte oss noen mil til en ny fjord på Sunnmøre. Været var regnvått og forblåst, men mellom de verste bygene, satset jeg på å ta pers på enten gressgylt eller grønngylt. De andre hadde nemlig landet en liten gjeng med fine eksemplarer dagene før. Det gikk veldig greit med grønngyltpersen, men deretter ble det stopp; bare småtasser å få.

Grønngylt 193g-23cm 25-9-14 (6)

Pers på grønngylt på 193 gram og specimen (Foto: Ståle Fjøsne).

Takk og pris var kveldens fiskeplass etter havål godt skjermet, for høstens første storm drev innover Mørekysten. Jeg rykket opp til nest siste plass som turens mest uheldige fisker etter at nyankomne Thomas mistet to 10 kilos havål på kvelden. Ståle, derimot tok to så lett som bare det. Og jeg hadde ingen gode napp nå heller.

Dag 7, 26. september, ble min siste fiskedag. Været var temmelig elendig, med masse regn og vind. Vi fikk til en times mikrofiske på dagen, før vi rigget oss for havålfiske på kvelden. Etter hvert endte vi opp sittende i bilene. Været var for drøyt. KJS og Ståle fikk hver sin havål, og Thomas fikk en enorm krabbe, mens jeg fikk nada. Kvelden ble avsluttet på hytta med årsmøte i SFK Laken med hodelykt på hodet. Lynet slo ned og tok strømmen. Dagen etter valgte jeg å reise hjem og skaffe meg en ekstra dag til utpakking fremfor ytterligere en kveld i øsende regn.

OKTOBER

Naturlig nok ble det noen dagers pause etter den lange og våte turen til Sunnmøre. Jeg trengte jo 2 dager bare for å tørke utstyret. Lukta i bilen var det verre med…

Da det ble meldt perfekte kikkfiskeforhold i sjøen den 2. oktober tok jeg imidlertid en liten tur. Fangsten ble veldig uspennende, men jeg så da en del fisk, og vindstille og 12 grader i lufta var skikkelig trivelig forhold å spasere på sjøbunnen i. Det var en del lurvete vær i begynnelsen av oktober, men den 5. oktober var det litt roligere, eller i alle fall vind fra riktig kant i forhold til å besøke piggvar-stranda fra september igjen. 6 fiskere møtte opp med vindu, og det ble observert noen piggvar og litt annet, men intet veldig spennende kom på land. Dønninger gjorde det hele litt utfordrende.

Nå satte jeg i gang med å skrive ferdig bok om artsfiske. Den skal etter planen utgis i april 2015. Så fisket ble litt nedprioritert resten av året. Været gjorde heller ikke ting så lett utover i oktober. Med mange opptatte kvelder i tillegg måtte man ta det man fikk, eller la være. KJS og jeg tok en tur ut med vindu på Østfold-kysten den 12. oktober, etter en uke med mye regn. Sikten var ikke uventet veldig dårlig, men ble enda verre pga. pålandsvind. Det ble derfor ikke all verdens fangst, men en OK ulke og en skrubbe på meg. KJS mista en tangsnelle jeg fant til han like ved vinduet.

Til slutt, den 25. oktober, var det mer flom i Rakkestad enn det hadde vært på mange år. På kvelden dro hele familien på restaurant. Jeg regnet med at kvelden ville bli lang for de minste, men slang fiskesakene bak i bilen, da jeg hadde en godplass rett utenfor restauranten. Etter 2,5 time stillesitting begynte Jacob å bli rastløs. Vi gikk ut og Marion ble også med. Vinden var fæl, men det var mildt, og uttellingen ble strålende. Art nummer 27 og 28 på Marion: ulke og ålekvabbe, og nummer 20 og 21 på Jacob: ål og skrubbe.

Ål ca 300g Jacob 25-10-14 (2)

Jacob med sin 20. art på stang, og denne bød på litt motstand også!

Dagen etter, den 26. oktober, var jeg med Ski HK ut på Drøbaksundet. Karl Johan var med som gjestefisker, og fikk gleden av å oppleve sterk vind, mye bølger og kanskje den dårligste klubbturen noen sinne. 12 kilo på 19 mann er skikkelig elendig. Jaja, som KJS ville sagt.

NOVEMBER

November fortsatte slik oktober hadde rundet av, men 8. november ble det omsider en tur ut med fiskestang igjen. Einar var guide, og Tobias og jeg var guidede. Målet var småflekket rødhai. Det var krevende forhold til å begynne med, med vind, bølger, sterk strøm og regn. Mye action var det heller ikke. Einar fikk en liten torsk, og det var det. Klokka 1930 (etter 2,5 timer) hadde jeg imidlertid et klokkeklart napp på stanga mi. Fisken satt, og kjentes sånn passe stor ut. Kunne det være? Snart skinte det i haiøyne i overflaten, og det var ingen tvil. Bortsett fra at Tobias holdt på å ramle i vannet under første håvingsforsøk, gikk landingen strålende og snart kunne jeg juble over min første småflekkede rødhai på 6 år. 1040 gram og ny pers i tillegg!

Småflekket rødhai 1040g-65cm 8-11-14 (8)

En meget lykkelig fisker med 65 cm rødhai. Foto: Tobias Eriksson.

Uka etter var det elendig vær, så fiske var temmelig uaktuelt, og deretter ble det mye jobbing. Den 22. november var det imidlertid både flotte forhold og ledig kalender, så KJS og jeg tok en tur med vindu i fjorden. Det ble en fin kveld, med en rekke spennende fisker observert og noen fisket.  Vi fant 8 piggvar og fikk 2, men ingen av de vi så (eller fikk) veide over 700 gram. Jeg fikk mitt livs andre gapeflyndre, og KJS fikk fisket på en eller annen slags tangbrosme. Spise ville den imidlertid ikke.

Været var fint neste helg også, så KJS og jeg tok en ny tur med vindu den 29. november. Nå var det merkbart kaldere i vannet, men fremdeles var det bra med fisk å se. Fangsten ble ikke det helt store, en håvfanget laksesild var høydepunktet, men det var godt med en tur ut.

DESEMBER

Jeg var på besøk hos Onsøy JFF og snakket om sjøørret den 1. desember. Da var jeg jo like ved kysten, og været var fint, så jeg pakket med noen saker for litt bryggemeite etterpå. Bettet var labert, med bare noen få ulker på land, men det var en fin måte å avslutte dagen på.

Været ble skikkelig tøvete utover i desember, med skifter fra -5 grader og vindstille, til +8 grader og 15 m/s vind. Det beste været passet ikke med min ledige tid. Ikke før 17. desember, da Jacob omsider fikk sin etterspurte fisketur. Det ble med et misset lakenapp på han før han plutselig kom på at han var sulten etter en time. Vi fikk nå en hyggelig guttetur.

Den 18. desember blåste det litt, men jeg trengte en tur ut, og tok et lite pass etter ålekvabbe. Det ble bra med frisk luft og avslapning, men ikke mye fangst å skryte av, kun to små kvabber. Det var greit nok, for det var turen som var det viktigste.

Da Karl Johan fristet med fisketur etter rødhai på kvelden den 20. desember, var det vanskelig å la det passere. Så det ble Oslotur, og der var det jammen julestemning med snø og greier. Noen fisker juletorsk, vi fisket etter julehai. Men det jeg endte opp med var julehvitting. Solide mengder også: 18 fisker og 6,5 kilo fisk ble med hjem. Merkelig nok bet det uavbrutt på alle stengene mine. Marius og KJS sto på hver side av meg og lo av mitt evige slit med å henge med på nappene, mens de selv knapt hadde fisk bortpå. Når man fisket etter rødhai er i grunn det siste å foretrekke…

Pang, så ble det kaldt. Og isen la seg lynraskt. Allerede 27. desember var det 15 cm is på vanna i Degernesfjella da vi tok en liten familietur med skøyter, bål og abbor.

Den 28. desember tok Rune og jeg og åpnet isfiskesesongen på alvor med en tur etter storabboren i Degernesfjella. Agnfisket gikk tregt, så det tok litt tid før vi kom i gang med det skikkelige fisket, men litt over klokka 1100 var meitestengene utplassert. Det var kaldt, men vindstille, og vi nappet opp småfisk mens vi ventet på den store. Den kom aldri, men vi fikk i det minste opp pulsen da jeg fikk et run utpå ettermiddagen. Det viste seg imidlertid å være en ørret, ingen uvanlig bifangst under abbormeite her. Ikke stor, men fin.

Ørret 440g-36cm 28-12-14 (1)

Dagens bifangst: en ørret på knappe halvkiloen tatt på mort (foto: Rune Askautrud).

Siden jeg er leder i fiskeutvalget i Midtre Degernes grunneierlag blir det en del dugnadsarbeid i forbindelse med fiskevanna i Fjella. Jeg ønsker å satse litt på å kartlegge surhetsgraden i en rekke nye vann i Fjella fra 2015 (13 nye faktisk), og i tillegg melde inn to vann for kalking (dersom det finnes midler da…). Sistnevnte må det dybdekart til for å kunne gjøre. Å lage dybdekart er MYE morsommere dersom man både har ute noen agnfiskstenger og måler opp dypene med pimpel. Thomas ble med på Hagatjern den 30. desember på en så flott isfiskedag som man kan få: -3 grader, en del sol og vindstille. Vi fikk laget kart, dratt opp en del småabbor, men ingen større fisker fant agnfisken interessant.

Hagatjern 30-12-14 (3)

Soloppgangen var som tatt ut av en isfiskers drøm.

Dermed var fiskeåret 2014 over.

Totalt

Antall turer, fra smått (15 minutter) til stort (inntil ett døgn): 102. (Saltvann: 47, ferskvann: 51, begge på en dag: 4. 5 på isen, 97 i åpent vann.)

Perser: 6 ferskvann, 16 saltvann, derav 6 nye arter.

Antall fisk: 1160, antall arter: 65 (24 i ferskvann, 41 i saltvann).

Beste fisker (veldig skjønnsmessig):

1. Flire 1000 gram. Ny personlig rekord bare 3 dager etter den forrige, og den umulige kilosgrensa ble brutt. AUGUST.
  2. Spisskate 3400 gram. Art nummer 100 med stil, og en etterlengtet targetart. MAI.
  3. Flire 920 gram. Ny personlig rekord og en skikkelig bra fisk! JULI.
  4. Brasme 3310 gram. Ny personlig rekord. APRIL.
  5. Slettvar 1170 gram. Etterlengtet art og nummer 102 i rekken. AUGUST.
  6. Piggvar 3810 gram. En strålende pers, og sinna fisk. SEPTEMBER.
  7. Småflekket rødhai 1040 gram. Endelig, 6 år siden forrige gang, og ny pers over kiloen. NOVEMBER.
  8. Asp 3340 gram. Ny personlig rekord. AUGUST.
  9. Mort 550 og 540 gram. To mort over halvkiloen på en tur i Mysenelva er topp. Årets åpning på meitesesongen startet strøkent. APRIL.
  10. Kystringbuk 2.0 gram. Ny art nummer 99. Etter at jeg mistet en ringbuk på årets første vindutur, og så ikke fant flere, hadde jeg problemer med å få dette ut av hodet de påfølgende dagene. Når jeg da en måned senere faktisk fikk arten i Oslofjorden var jeg tilsvarende høyt oppe! MAI.

Kjipeste tapte fisk:

1. Ringbuken 28. mars. Der kunne jeg blitt den første som tok arten på målrettet fiske på Østlandet gitt, men nei. Den datt av rett før jeg fikk tak på den. Jeg skulle nok blant annet brukt større krok. Neste dag monterte jeg holdere på tungevinduet, og jeg skal ikke gå et skritt med vinduet uten mikrohåven mer. Ikke løfte fisk opp av vannet! (NB: men jeg tok den en måned senereJ).
  2. Kan jaggu ikke huske flere tapte fisk som jeg ikke kom over i løpet av noen minutter, jeg gitt.

Kjipeste turer:

1. Lakefiske 23. mars. Jeg hadde valgt plass A da jeg trodde vannstanden var gunstig der, men jeg skulle vært på plass B. Der var det antageligvis kremforhold for lakefiske, men en times reisetid til den andre siden av elva. Og jeg hadde ikke så mye tid. Så det ble 5 tapte takler og 3 små laker. Men været var bra…
  2. Tre Skinnerfloturer på rad i begynnelsen av juni. Sørvfisket der er dritfett når det funker, men når det overhodet ikke funker er det temmelig kjipt. De to neste turene gikk jo ikke bedre, men da hadde jeg omstilt meg til lave forventninger, og det hjelper mye.

Beste turer (kronologisk rekkefølge)

• Ålekvabbefiske 17-2-14. I en periode med mye jobbing er et slik avbrekk gull verdt. Mine største kvabber siden 2008. En meget hyggelig kveld med ålreit vær og selskap.
  • Mortmeite 22-4-14 med to fisk over halvkiloen i Mysenelva. Sesongåpning karpefiskmeite, etter en lang dag på kontoret med skikkelig sommervær ute.
  • Karussfiske i Sandefjord. 30-5-14 og 23-6-14. Spennende som pokker, mange karuss, og også flere av mine største noen gang.
  • Stamfiske i Glomma 25-6-14. 16 stam på to mann, og en toppfisk på 2250 gram. Flere strålende fighter, fint vær og ingen stikkende insekter i det hele tatt.
  • Sikfiske i Glomma 23-7-14. Mye action og store fisk. 20 sik på to mann. Min nest største sik noen gang på 1060 gram, og to til blant mine 6 største noensinne. Nydelig vær.
  • Abborfiske i Visterflo 3-9-14. Treg start, men bare bedre og bedre utover dagen. Til slutt kunne jeg oppsummere med 32 abbor, 4 over kiloen, og en toppfisk på 1220 gram.
  • Vindufiske i Skjebergkilen 6-9-14. Nydelige forhold. Først pers på skrubbe, deretter pers på stor kantnål, så min første tunge på plassen og min største i Østfold, og til slutt tangsnelle som art 103. Herlig!
  • Vindufiske på nye strender i Østfold 12-9-14. Nydelige forhold. Først dobbel pers på stor kantnål, og til slutt kjempepers på piggvar på 3810 gram.