Ole-Håkons årsoppsummering 2015: del 5 – september

Etter en strålende augustmåned med fiskestang, så var det bare å kjøre på videre i september. Det er hard konkurranse om tiden min i årets vakreste måned, men jeg prioriterer å klemme inn så mange fisketurer som mulig. En real langtur i siste halvdel av måneden sikret at det ble en del action i år også.

Det smakte så hinsides godt dette her!!!

Det er lov å juble litt når man lander sin tyngste fisk noen sinne!

4.9. Årets kilosabbor i boks

September startet med skikkelig drittvær de første dagene, etter en strålende august. Men så snart møkkaværet var over, tok Stein Vidar, Leif og jeg en tur ut med båten etter abbor i Øymarksjøen. Det var skikkelig tåke på morgenen, men etter hvert klarnet det opp og ble sol.

Det ble en vellykket dag. Jeg var gjeddemagnet og fikk opp hele 13 stykker, nesten like mange som av targetarten abbor (15 stykker). Men jeg fikk kilosabbor i et nytt vann, og det er stas. Faktisk ble det to, et snev av ketchupeffekt med andre ord. 1200 og 1140 gram kaller jeg en meget vellykket første abbortur på høsten. Totalt fikk vi 50 abbor og 23 gjedder.

Kilosabbor nummer 33 for min del, fra mitt 11te vann der jeg har tatt kilosabbor (Foto: Stein Vidar Lund).

9.9. Tangering av asppers

Det tok 5 dager før det igjen åpnet seg en mulighet for en skikkelig fisketur. Leif og jeg fristet igjen lykken etter aspen. Etter bare en drøy time satt en bra fisk for min del; tangering av persen faktisk!

3340 gram og 71 cm, meget bra (Foto: Leif Andersen).

Deretter gikk det 5,5 timer uten at det skjedde en dritt…

Paravanene fikk rusle i fred.

Vel, i det minste ble været radikalt bedre. Etter hvert ble det strålende sol og nesten vindstille. Etter en tissepause i land, smalt det imidlertid på en fin fisk. Leif kunne fornøyd lande ny pers på 3200 gram.

Det ble en virkelig minneverdig siste del av turen. Vi kom over et område med jagende asp, der vi så flere i høyt svev over vannet. Et fantastisk syn! Flere slo oppe i overflaten bare 4-5 meter fra båten.

Vi knakk etter hvert koden for hvor de lot seg lokke til å forsøke å ta wobbleren vår, og hadde fem hugg, hvorav to av disse ble omsatt til fangst. Først fikk jeg min tredje største noen gang, på et dobbelthugg, der jeg tok tak i den stanga som bråkte mest.

Min tredje største asp så langt på 3140 gram (Foto: Leif Andersen).

Etter 45 minutter fant Leif ut at han skulle sjekke den andre stanga det hadde vært hugg på. Det var litt tyngre å sveive inn enn det skulle ha vært, og der hang jammen en sliten asp på litt under kiloen. Stakkaren hadde hengt der siden dobbelthugget. Den ble med hjem, for jeg hadde lyst til å teste hvordan asp var som matfisk. Konklusjon: Greit kjøtt, grusomt mye bein. Blir ikke flere ganger…

På vei tilbake, akkurat i det vi kjørte inn på grunt vann, hoppet en 2-3 kilos asp høyt over vannet foran båten. Joda, det hadde vært en opplevelsesrik dag!

10.9. Stang ut med vindu
Marius og jeg tok en tur med vindu i fjorden. Det var temmelig perfekte forhold på piggvarstranda. Vi hang oss opp i noen nålefisker før vi kom i gang med letingen etter varer. Jeg trodde jeg fisket på en liten kantnål, men det viste seg å være ei tangsnelle. Det er i det minste greit å vite at 0,8-grams nålefisker faktisk sluker store mysider bare de vil.

Det er ganske utrolig at en fisk med så liten munn faktisk klarer å sluke en myside. Bare synd det var en art jeg hadde fra før.

Det var mye liv på grunt vann, og vi ramla over flere småvarer. Snart fant vi også små rødknurr. Begge mangler arten, så vi bød på det vi hadde, men det var ikke av interesse.

Jeg vadet videre, da Marius stoppet for å prøve seg på enda en liten var. Brått kom det noen heftige gloser bak meg. Inn under vinduet hadde en gigantisk piggvar kommet sigende inn. Jeg snudde meg for å gå bort og se, men ramla selv over en halvkilos slettvar. Vi ble stående og fiske på hver vår fisk. Etter noen minutter og et bomtilslag kunne jeg fornøyd håve min. En liten tass på 430 gram.

Marius sin kjempefisk ville ikke spise. Den begynte å sige utover. Jeg kom bort med større krok og nytt agn, og fikk se fisken. Den var minst 7-8 kilo! Marius prøvde de triksene han hadde for å få den til å hugge, men fisken flyttet seg sakte, men ubønnhørlig, utover på stadig dypere vann. Til slutt forsvant den ut av rekkevidde. Ah, bittert! Men det er ikke første gang det har skjedd, uten at det var noen trøst.

Vi fant snart en ny piggvar litt under kiloen, men både bølger fra en passerende båt og en gjeng plagsomme krabber gjorde sitt til at det heller ikke gikk veien. Så var det slutt på batteriet til Marius og det var det. Han dro hjem, mens jeg tok en strand til. Der var det masse skrubber, men ingen var.

11.9. Tregt jigfiske

Leif og jeg tok en tur på Tunevannet med NMU-båten. Vi endte rett oppi abborjaging og fikk trua, men de var forsiktige, så kun få satt på kroken. Slik ble melodien for resten av dagen. Det ble bare en abbor på Leif, mens jeg hadde 4 abbor, 4 gjedder og 2 gjørs. Jaja, da fikk vi prøvd båten i alle fall.

13.9. KJS knuser meg på vindufiske (igjen)
Været ble dårligere utover i helga. Det bød seg en mulighet for en liten tur ut på søndagskvelden, og KJ var like fiskesjuk som meg. Det var ikke de letteste forholdene, men i løpet av noen få timer fant vi tre varer, og KJ fikk opp en (og den største) på 1600 gram.

18.-27.9. Langtur til Frøya og Sunnmøre
Så var det tid for årets lengste langtur. Hjørundfjorden i Møre & Romsdal, og 3 dager utenfor Frøya med Fredric Kullin og M/S Gotland. Vi hadde anstendig vær (med noen selvsagte unntak), og fikk en god del temmelig sterke fangster. Fredag 18. september plukka jeg opp Marius i Oslo på vei nordover og på ettermiddagen/kvelden den søndag 27. september ble han sluppet av igjen etter 210 mil på veien og mange fisk i båt og på land. Denne turen er solid beskrevet på bloggen vår, så her går jeg bare kjapt gjennom høydepunktene fra turen.
På kvelden den 18.9. sto havålfiske på tapetet, det ble kun en havål på land: Marius fikk en på 4200 gram.

Den 19.9 fisket vi fra båt i Hjørundfjorden på dagen uten det helt store i båten til Marius og meg. På kvelden blanka hele gjengen på havål.

På søndagen 20.9. fisket vi mer fra båten i Hjørundfjorden i nydelig vær, men vi måtte reise oppover til Frøya klokka 1400. Marius fikk dagens beste fisk i båten, en brosme på 9100 gram. Så langt var det altså ikke det helt store for min del, men det skulle endre seg.

Første dag med fiske på Frøya den 21.9. var det fullt fokus på lysing, men jeg fikk ikke en eneste en. Marius fikk dagens fisk på 9500 gram. Jeg måtte nøye meg med pers på hvitting.

Presidenten fastslår at dette er det beste han klarer å få til i dag, Leif bøtter enda flere sei bakgrunnen.

Pers er pers, etter tre småtrege dager smakte det jammen godt med en hvitting på 1300 gram.

På den andre dagen med fiske den 22.9. hadde jeg flyten skikkelig inne. Først fikk jeg soleklar ny pers på lange på 21200 gram (den gamle persen var på 11000 gram fra 2007).

Det smakte så hinsides godt dette her!!!

Så digg er det å doble persen sin på lange!

Deretter fikk jeg min nest største lange noen gang med en fisk på 12100 gram, før jeg rundet av (under piggskate- og sandflyndrefiske) med en solid pigghåpers.

Pigghå på 7000 gram. Årets saltvannsfisker 2014 smiler fornøyd t.h. etter å ha blir påminnet hvordan en fisk ser ut. Han kom knusende tilbake senere...

Pigghå på 7000 gram og 114 cm (Foto: Fredrik Cullin).

Den tredje dagen på Frøya den 23.9. skulle vi fiske uer, skjellbrosme og mer lysing. Jeg fikk omsider lysing, men ellers ble det ingen targetarter på meg (og knapt på de andre også). Etter endt fiskepass kjørte vi sørover til Hjørundfjorden igjen, og var fremme der rett over midnatt.

Herfra og ut holdt vi oss i Hjørundfjorden. Den 24.9. ble min store dag. Etter noen timer skatefiske kunne jeg omsider pumpe opp en tung fisk av rette slaget. 14000 gram og 137 cm medførte store jubelrop og årets fisk for min del!

Soleklar pers på spisskate på 14000 gram og en ekstremt fornøyd fisker (Foto: Stein Johannessen).

Deretter gikk det meste på skinner. Ved brygga tok jeg ny pers på makrell under agnfiske.

Makrell på 910 gram = pers! (Foto: Marius Vikene).

Deretter gikk vi for litt lett fiske og da satte jeg pers på blåstål.

500 gram og 33 cm og en fisker som nå synes det meste går veldig på skinner

Blåstål på 500 gram og 33 cm (Foto: Marius Vikene).

Så fant vi tidenes mest tett befolkede brungylt-plass og etter hvert lå alle tre båtene og fisket brungylt. Jeg var nær persen min, men endte 4 gram unna med en fisk på 121 gram.

Etter en såpass vellykket dag (og med kjøret fra dagen før fortsatt i kroppen) tok jeg en rolig kveld på hytta.

Den 25.9. fisket vi mer etter spisskate på dagen pluss litt lettere fiske, og etter havål på kvelden. Det ble ikke de stor fangstene på meg, men Marius fikk en havål på solide 16680 gram på kvelden. Deretter var det tid for årsmøte i SFK Laken.

Den siste fiskedagen 26.9. var variabel værmessig, men omsider fikk båtmakker Marius også notert seg for spisskate. Deretter hadde vi et resultatløst skolest-drift, og avsluttet båtfisket i regnvær med å ta hver vår glassvar på ett nedslipp. På kvelden rundet vi av med et nytt forsøk på havål, men det ble blanking.

Dermed var september over, og den mørke årstiden begynte for alvor å trenge seg på. Oktober skulle imidlertid også by på noen hyggelige overraskelser, men de kommer ikke på nett før om noen uker.