Ole-Håkons fiske i 2018: 1. Vinter

Vinteren 2018 ble annerledes enn andre vintere de siste årene. Da man i mars begynte å tenke at våren snart var på vei, ble det konstant nordavind og enda kaldere. Dermed var det 60 cm is på både Haldenvassdraget og Øyeren da det sto 1. april på kalenderen. Dette var man ikke lenger vant til som Østfolding. Tidligere var det imidlertid ikke uvanlig at isen lå på Haldenvassdraget til ut i mai. Riktig så voldsomt ble det i det minste ikke i år.

Rune frydet seg også over den stilige isen.

LAKE FRA IS

Denne vinteren ble det faktisk muligheter til å prøve seg fra isen etter lakene. Det ble fire turer, der jeg på den fjerde turen omsider fikk en fin fisk selv.

Det er en ærlig sak at det alltid er best å få en stor fisk selv. Men verre er jeg ikke enn at jeg oppriktig mener at det nest beste er om en annen man reiser sammen med får en. På de to første turene ble det bra lake både på Karl Johan (2830 gram) og Rune (2600 gram). Jeg fikk laker jeg også, skal sies, bare ikke så store. En på knappe kiloen hadde for øvrig et ganske spesielt utseende. De kan være artige de lakene hva gjelder fargevariasjoner.

En av de mer spesielt fargede lakene jeg har fått.

Men det var altså på det fjerde forsøket at det var min tur. Det var artige isforhold på Glomma denne kvelden. 12 cm stålis nesten over hele, men isflak hadde frosset inn i denne. Det så derfor ganske skummelt ut på avstand, selv om det var helt trygt.

Rune frydet seg også over den stilige isen.

Rune og jeg fikk kjapt et par laker, før vi så at Jonatan kom traskende nedover veien til fiskeplassen. Jeg skulle tulle litt med han med flakene, og hoppa liksom på disse inn på trygg is, mens dunkestanga lå igjen i hullet. Da jeg snudde meg så jeg at stanga jeg akkurat hadde lagt fra meg lå og vippet. Dermed var hele spøken brått glemt, og jeg satte kroken i en fin lake på 2800 gram og 75 cm som ga god motstand. Da ble jeg skikkelig glad!

Endelig en bra lake i 2018! (Foto: Jonatan Haga).

LAKE FRA LAND

Årets landbaserte lakefiske ga ikke de helt store resultatene. Det ble 6 turer i nattemørket vinterstid. Den største veide 2150 gram. Den nest største 1690 gram. Bra jeg trives med dette da i alle fall…

ISFISKE FERSKVANN

Isfiske på dagtid har jeg begrenset med tid til, men jeg fikk nå til fire turer på ferskvannsisen.

I januar inviterte jeg med-Lakene på isfiske etter abbor i Degernesfjella. KJ, Marius og Ståle dukket opp. Det finnes gedigen abbor i vannet, men denne dagen hadde det meste av fisk trykket på av-knappen. Det ble med ett eneste run på 15 agnfiskstenger i løpet av dagen, og det var en liten abbor på 80 gram som på tross av den beskjedne størrelsen hadde slukt agnmorten. Ellers ble det kun en liten ørret og en mort. Hyggelig var det, men elendig fiske.

Da gikk det langt bedre da jeg tok med fiskeskolen til Onsøy JFF på isfiske etter abbor i Degernesfjella i februar. Mange abbor er ganske mye lettere å lykkes med en stor abbor. Det ble en flott soldag, og cirka 150 abbor på isen.

Væhletjern viser seg fra godsiden.

I slutten av mars prøvde vi oss på gjedde på Øyeren. Været var fantastisk. Men gjedda var ikke på. Det ble nesten en repetisjon på abborturen i januar. Karl Johan, Marius, Rune og jeg hadde ute 16 gjeddestenger, men endte med kun 2 gjedderun, og fisk på 3 og 2 kilo. Jeg hadde ikke et touch på stengene mine.

Jeg hadde imidlertid et langt særere prosjekt gående parallelt med gjeddefisket. Hele dagen hadde jeg ute ei hekle etter krøkle i håp om en stor en. Det var to runder med napp, men intet satt. Det var ikke før jeg dro opp stanga for siste gang klokka 1955 at det ble fisk. To krøkler satt, og de var store! Den største var faktisk gigantisk i forhold til hva jeg har sett før. Fisken veide meget solide 39 gram og var 19 cm lang, og alt var plutselig bare stor stas!

Kongekrøkle! (Foto: Karl Johan Sæth).

Den siste turen ble en slags hybrid mellom gjedde- og lakefiske. Rune og jeg tok en lang dag på Øymarksjøen. Det var konsentrerte muligheter for variert fiske på plassen. Dypet gikk fra 3 til 32 meter på bare 50 meter.

Rune satsa lake hele dagen og kvelden, jeg skifta over fra gjedde til lake da det mørknet. Gjedda var av nå også (det hadde den visst vært over alt de siste ukene). Rune fikk fire laker på dagen (pluss en rekke napp) da han fiska på 28-32 meter med både passivt meite og dunking. Han plasserte stengene grunnere utpå kvelden og reddet dagen delvis med en fin fisk på 2240 gram og 65 cm.

Øymarksjøen i solnedgang.

ISFISKE SALTVANN

En tur på Bunnefjorden i februar leverte en så kjedelig fangst som bare Bunnefjorden kan komme opp med på isen. Masse hvitting (den desidert største veide 620 gram), litt sandflyndre og sypike på meite. En torsk, en makrell og en mikrolyr på balanse. Dagens fisk var ei sypike på 150 gram, og det sier ganske mye. Høydepunktet ble at jeg faktisk fikk kr 100,- for en bærepose hvitting av en forbipasserende på ettermiddagen…

Vinterens store satsing på sjøisen fant sted på Sandebukta i Vestfold. Der hadde man året før lokalisert en stor koloni med spisshalet kutling, og den manglet jeg på artslista. I tillegg dukker en og annen gråhai opp der, og den mangler jeg også.

Den første turen var det Leif og meg som først gnudde opp en solid haug med små sandflyndrer og hvitting på slep med småkroker, men ingen kutlinger av rett type. Gråhai ble det heller ikke, men derimot drøyt 100 fisk fordelt på 12 arter eller så.

På tur nummer to gikk jeg 100 % inn for kutling. Det var litt surt på isen med minusgrader og vind, men jeg kjørte på i 8 timer på dagen og inn i mørket. Hjertet hoppet opp i halsen noen ganger da både svartkutling og sandkutling kom opp, men ingen av det ønskede slaget.

Det tredje forsøket gjennomførte jeg bare tre dager senere. Denne gangen var jeg nøye med å gjøre alt rett, jeg sjekket koordinater (korrekte), tenkte nøye gjennom teknikk og strategi og laget nye takler. Jeg traska jeg ut på isen litt over 1000. En eldre kar fulgte etter meg, på tross av at jeg sikk-sakket frem til hotspoten. Han ville åpenbart noe.

Joda, han hadde funnet en bilnøkkel i sporene mine. Nøkkelen hadde falt ut av lomma og ned i snøen da jeg fisket opp mobilen for å sjekke kart. Det kunne blitt en elendig slutt på denne dagen, men han reddet meg fra det. Takk og takk!

Deretter satte jeg kjapt ut 5 stenger på hotspoten, med mindre kroker (str. 19), mindre agn (3 mm rekefragmenter) og lot de bare stå 10-15 minutter før jeg sveivet opp. Første oppsveiv ga sandkutling-duble og jeg fikk trua. Deretter ble det to sandflyndrer, tomme kroker, ytterligere en sandkutling, og ei sandflyndre til.

Men så: etter en time og 20 minutter kjente jeg at det hang noe der da jeg sveivet opp enda ei stang, og vips lå en spisshalet kutling i hånda mi. Herlig! Art nummer 120, jubileum og greier!

Yess!

Jeg dro opp resten av stengene og pakket sammen, tok masse bilder og gikk tvert ut på 48 meters dyp. Nå fikk det holde med mikrofisk, en gråhai ville vært saken!

Men det var dårlig. Stian Nyblin-Austgulen hadde sittet lengre ute, også han uten fart. Vi fikk dog møtt hverandre og hatt en lang prat i det nydelige været. Jaja, turen var uansett en suksess!

Nydelig vær på Sandebukta.

KYSTMEITE

Det ble et par vinterkvelder etter ålekvabbe. Man kan kanskje lure på hvorfor jeg gidder å sitte på en kald kai i nattemørket vinterstid og fiske samme lille art år etter år, men det er altså en fantastisk oppbyggelig kontrast til hektiske dager på kontoret der de fleste timene går med til telefoner og e-poster. Frisk luft er bra saker, og så er det jo ekstra spennende om det napper litt også. 16 ålekvabber på to turer er bra, men ingen var av noe særlig størrelse (= over 150 gram).

Da gikk det bedre på årets eneste forsøk etter småflekket rødhai. Karl Johan og jeg kom til rimelig perfekte forhold, og vi kastet ut tre stenger hver i en vinterkald Oslofjord i mars. Det var noen hvittingnapp som kom i bølger, men helt overkommelig. Etter et par timer røsket det imidlertid kraftigere til i den ene stanga mi, og opp kom en småflekket rødhai på 1140 gram og 69,5cm. Etter flere år med en tur eller to på denne plassen, med flere fangster av riktig art på mine medfiskere, var det altså endelig min tur. Stor stas!

Da har jeg også fått småflekket rødhai på denne plassen (Foto: Karl Johan Sæth).

Men det var ikke over. Kun 45 minutter senere var det Karl Johan som hadde flyten inne; 1370 gram og 70cm, ny pers og stor stas på han også. Med andre ord en rimelig vellykket kveld.

HAVFISKE

Gunnar Fossen Larsen hadde båten sin liggende ute på Viker på Hvaler, så dermed kunne vi prøve havfisket på hjemmebane. Det skulle imidlertid ikke være så lett.

I februar måtte vi avlyse det planlagte forsøket pga. sterk vind. I mars var det perfekt vær, og vi gledet oss stort da vi endelig sto på dekk og skulle ut. Men sikringen hadde gått på landstrømmen på båten. Og vi fikk aldri liv i den igjen på tross av fire timers innsats.

På det tredje forsøket, den 1. april, var derfor lettelsen stor når vi endelig la i vei utpå havet. Det var strålende sol, men en kald og sur vind. Vi holdt koken bra i over 8 timer, og fiska på dyp fra 20 – 240 meter. Men fisket var veldig dårlig. Som fryktet, men ikke som håpet. Dypere enn 100 meter var det helt dødt.

På vei ut på sjøen. Ser vakkert ut - men var isnende kaldt i 6 m/s motvind fra nord.

På vei ut på sjøen. Ser vakkert ut – men var isnende kaldt i 6 m/s motvind fra nord.

Den eneste actionperioden var da de traff en stim med pigghå på 1500-2000 gram på 185 meters dyp. Bortsett fra pigghåen veide ingen fisk mer enn 250 gram (en blåstål). Ellers ble det sandflyndre, øyepål, sild, hvitting, torsk, ulke og sei. Vi kan imidlertid la oss lokke igjen om skipperen får tak på dreggeutstyr til skuta slik at vi kan ankre opp og fiske på mer enn 30 meters dyp.

Rimelig laber fangst på havfiske...

Rimelig laber fangst på havfiske…