Ole-Håkon’s fiske i 2018: 2. Spania og feriefiske

Det skal ikke mye til for å få seg noen fine fiskeopplevelser på familieferie på Kanariøyene. I mai var jeg på Gran Canaria ei uke, og alt fiskerelatert jeg hadde med meg var ei reisestang i 7 deler, ei snelle, et lite skrin med kroker etc. og en liten pakke frosne reker. Ut av dette og en tusenlapp i tillegg fikk jeg 9 arter i saltvann og to i ferskvann. Mye smått, men også noen fisker som ga god motstand!

Lene kjører karpe mens guiden Dave digger det!

Lavterskel karpefiske

Jeg hadde klart å overtale min bedre halvdel Lene til å bli med på en dags karpefiske hos CarpGrancanaria (søk på Facebook om du er interessert). Bookingen skjedde via Messenger, og det eneste vi trengte å stille opp med var passende klær og godt humør. Prisen var 85 euro per snute, all inclusive.

Vi ble plukka opp ved hotellet klokka 0830, og pustet lettet ut over at vi hadde overlevd turen med høy fart gjennom hårnålssvingene oppover i fjellene en time senere. Sjefen sjæl (jeg tror egentlig han er nestsjef, mens kona hans er sjefen😊), Dave Beecham, sto klar med 8 agnede stenger i pod ved ankomst.

På vei ned til vannet.

Lene, jeg og et engelsk par skulle fiske. Det skulle også den assisterende guiden, viste det seg. Jeg ble litt paff da han tok dagens andre run, men skjønte snart greia. Han hadde nok en deal med Dave, der det å lande ei karpe eller to i løpet av dagen var betalingen for å være sjåfør.

Britene tar seg av sakene, mens jeg fotograferer.

Dave rodde ut agnene på de faste foringsplassene, mens vi holdt i stengene. Det var ganske uvant å få det så ferdigpakka, men jeg var forberedt så det var greit. Godt var det å konstatere at resten av fisket var det ingen som blandet seg inn i, verken kjøring, håving eller veiing.

Klare for action.

Vi tok dagens karperun på skift, og det var mer enn nok action til at alle fikk ei karpe eller to. En bonustime fikk vi også. Da klokka var 1630 hadde vi hatt 9 run, der 7 kom på land, mens 2 gikk av da søkket kilte seg i bunnen. De 7 landede karpene (5 speilkarper og 2 skjellkarper) veide fra 14 til 21 pund. Grei størrelse, men ingen riktig store. Det var for øvrig betydelig mer trøkk i skjellkarpene enn i speilkarpene. Stengene var nok nærmere 4 pund, altså mer enn kraftige nok. Noen 2,5-pundere hadde nok gitt enda bedre feeling under kjøringa.

Dobbeltrun på ekteparet Heier, synd at Lene sin gikk av da søkket satte seg i bunnen.

Kjøring av dagens første karpe for min del.

8300 gram.

Jeg rakk akkurat å ta bilde av Lene som kjører karpe før jeg måtte løpe å ta et run selv. Da ble det Heier-duble likevel:)

9300 gram på karpedebutant Lene.

6300 gram.

Lake Chira 17-5-18 (73)

Den ene engelskmannen hadde vært der også dagen før. Han hadde med lettspinnstang, wobblere og spinnere, da det var bra med largemouth black bass i vannet. Vi fikk totalt 7 i løpet av dagen fra 100-350 gram. De var utrolig sinte fisker til ikke å være større! Jeg skjønner godt hvorfor de er populære sportsfisker i USA. Det er tatt på bass på opptil 6 pund i vannet, det må jo bare være hysterisk fett!

Jeg mista tre før jeg endelig fikk opp en largemouth black bass, så den satt et stykke inne. Ca. 250 gram.

Med alt utstyr, foring, en solid baguette, kald drikke inkludert en øl, reise T/R og upåklagelig guiding med godt humør, var det et bra deal jeg kan anbefale andre som trenger en pause fra det som skjer ved kysten!

Lett kystmeite med nye arter

Vi bodde på Bahia Feliz på sørkysten av Gran Canaria. Når de andre var som mest på badekjøret eller sløving, gikk jeg noen turer i nærområdet med min 7-delte reisestang, et lite skrin med kroker og søkker, og noen reker jeg hadde tatt med hjemmefra. Akkurat reker er nemlig ikke nødvendigvis så lett å få tak i når man er på et turistkompleks. Jeg fikk de til å holde seg hele uka, ved å skru temperaturen i kjøleskapet på hotellrommet på maks kulde. Deretter la jeg rekene innerst mot bakveggen i kjøleskapet, der rekene holdt seg frosne.

Den første turen gikk noen kilometer øst for hotellkomplekset. Det var store bølger og ganske langgrunt med små rullestein. Ikke de letteste forholdene. Jeg prøvde først glidende takkel uten særlig hell, men da jeg byttet til to-kroks paternoster begynte det å nappe. Det leverte best hele resten av turene også, jeg prøvde blant annet duppmeite uten det helt store resultatet.

Rullestein og bølger.

Etter et par timer hadde jeg fått 5 kvabbekutlinger, 1 fargeabbor, 1 havbrasmedings, 1 rødgylte og en stripehavbrasme. Jeg ga fiskene navn ettersom jeg fikk de, for de egentlige navnene hadde jeg ikke peiling på. Etter nøye studering av www.fishbase.org på kvelden fikk jeg oversatt dette til de mer vitenskapelig korrekte navene, dvs. 5 hairy blenny, 1 painted comber, 1 bastard grunt, 1 parrot fish, og 1 zebra seabream.

Hairy blenny.

Painted comber.

Bastard grunt. Ikke godt å vite hva som var mest tullete av mitt eget navn på fisken og det ekte...

Parrot fish.

Den hadde noen ufyselige parasitter denne papegøyefisken. Siden jeg hadde dratt den opp av vannet var det bare rett og rimelig at jeg gjorde den dri for disse før jeg satte den ut igjen.

Den hadde noen ufyselige parasitter denne papegøyefisken. Siden jeg hadde dratt den opp av vannet var det bare rett og rimelig at jeg gjorde den fri for disse før jeg satte den ut igjen.

Zebra sea bream

Den andre turen varte en drøy time. Etter middagen gikk jeg bort på vestsiden av hotellet og fisket mens sola gikk ned. Det var ganske langgrunt her også, men mindre bølger enn sist. Jeg fikk ikke noe til å sitte på reke, og det var ikke mange napp heller. Sola går fort ned ved ekvator, og snart var det temmelig mørkt. Etter en halvtime prøvde jeg med fisk som agn og større kroker, og brått nappet det ganske intenst. Bomtilslag, så jeg sveivet opp og kastet ut samme plass. Det tok ikke lenge før det nappet på nytt, og denne gangen satt fisken. Den gikk helt bananas på det lette utstyret! Jeg ble litt overrasket da en liten hai kom på land, den gikk jo på speed i fht. hva jeg er vant med på de av samme størrelse her hjemme. En Smooth-hound på ca 400 gram. De kan faktisk bli nærmere 5 kilo og finnes opp til England. Jeg pakka så sammen da jeg ikke hadde hodelykt.

Smooth hound

Tøffing altså!

Den tredje og siste turen gikk enda litt lenger vest. Denne gangen midt på dagen. Det ble andre arter, da bunnforholdene var finere (dog ikke sand), og jeg fisket ut fra noen klipper. Det var imidlertid ganske grunt her også, bare 2-3 meter. Denne gangen ble det 4 snakeheads, 4 kjedelig havbrasmer og en flekkhavbrasme. Dvs. etter www.fishbase.org: 4 atlantic lizardfish, 4 sand steenbras, 1 gilthead seabream.

Klippene var stas for den lokale krabbefaunaen.

Sand steenbras

Gilthead sea bream

Atlantic lizardfish

Lizardfishen var den kuleste av alle artene jeg fikk på kystmeitet, 28 gram liten, men badass!