Ole-Håkon’s fiske i 2018: 7. Ferskvannsfiske på Østlandet del 2 + kort årssammendrag

Da var det duket for del 2 av ferskvannsfisket. Denne gangen blir det ørret, abbor, gjedde, asp-bom, mer lakefiske og litt romjulsfiske på isen, og til slutt en liten oppsummering av året sett under ett. Og det ble slettes ikke verst til slutt – godt nytt år til alle!

31-Gjedde 7890g-104cm 2-12-18 (6)

ØRRET

Med tre år på rappen med ørretrolling med min kollega fra Hedmark på Mjøsa i juni, kan det vel nesten snart kalles en tradisjon. Jeg har hatt uforskammet bra med action de to forrige turene, men jeg prøvde å holde beina på bakken. Det skal visstnok ikke være uvanlig med turer der uten hogg i det hele tatt.

Det var i ferd med å begynne å mørkne da vi var på vei ut på et stille Mjøsa. Fylkessekretær i NJFF Hedmark, Ole Mattis Lien, og jeg, gikk for området der vi hadde hatt bra fiske i fjor. Snart var alle fire stengene ute.

Det var stille frem til rett før midnatt, da det dro til på den ene paravanstanga mi. Jeg merka snart at fisken ikke var all verden. Vel i båten kunne jeg konstatere en ørret på 960 gram og 48,5 cm. Den fikk svømme videre.

Jeg satte ut wobbleren igjen, og trakk frem til skipperen for å fortsette praten. Det tok ikke mer enn 20 minutter før knarren på den samme stanga gikk igjen. Denne gangen langt mer aggressivt, og jeg kjente med en gang at dette var en bedre fisk. Det er vanskelig å si hvor stor den er før den er i båten når man fortsetter å kjøre, men den fant på en del spik, og vel i håven så jeg at den var lang.

Den måtte jo være over 2,5 kilo. Lengden var gode 64 cm, kun 4 cm kortere enn den jeg fikk i fjor på 4080 gram, og like lang som den jeg fikk i Nedre Glomma samme år på 3100 gram. Vekta var imidlertid bare 1880 gram. Jeg måtte veie to ganger for å være sikker. Men sånn var det. Heller laber kondisjon, jeg så jo det, men det var dårligere enn forventet. Jaja, det var nå den tredje største jeg har fått av arten, så jeg kunne jo ikke annet enn å være fornøyd.

Lang og slank Mjøsørret.

Nå hadde vi fått trua og var klare for mer action. Men så skjedde ikke. Etter fire timers resultatløs trolling gikk vi i land, og jeg kunne begynne på den drøyt to og en halv times lange og litt tunge turen hjem klokka 0500. Etter så bra fiske de to forrige årene måtte det jo bare bli en litt mer behersket tur ganske snart.

DVERGMALLE

De siste årene har jeg satt av en natt i Drengsrudvanna i Asker hver sommer, så også i 2018. Dvergmallene der er sjelden særlig store, men det er artig å fiske etter en art som man ellers ikke støter på, og det er alltid håp om å få en på over halvkiloen.

21-Drengsrudvanna Dvergmalle 310g-31 cm 15-7-16 (11)

Jeg rigga tre bunnmeitestenger med reke og makrell. Det ble en aktiv kveld. Det nappa i bølger, men det ble aldri kjedelig. Natta var temmelig stille, og akkurat passe varm.

Da jeg pakket sammen litt over klokka to på natta hadde jeg fått 12 maller, men hatt mer enn dobbelt så mange napp. De største veide 206, 190 og 188 gram. Ingen skikkelig store (som jeg ønsker meg), men samtidig helt greit med tre av de større jeg har fått.

ASP

Jeg hadde tenkt å prøve meg etter aspen på Øyeren flere ganger i løpet av sommeren, men det ble ikke tid. I alle fall ikke de dagene med såpass greie vindforhold at bølgene ikke slår over min båt med litt begrenset med fribord. Så da det ble september begynte jeg å kjenne på at tiden løp helt fra meg.

Det hadde den faktisk egentlig gjort slik været i september viste seg å bli. Da jeg omsider hadde en ledig søndag ble formiddagen skikkelig stusslig med mengder av både regn og vind. Heller ikke ettermiddagen og kvelden så særlig bra ut. Men både jeg og Karl Johan trengte å komme oss ut litt i frisk luft. For ikke å snakke om båten min – den hadde ikke vært i bruk på ett år! Vi møttes på Sandstangen (riktig ende av vannet i forhold til vindretningen) klokka 1400.

Vi ble møtt av to øst-europeere i båt. De kom i land etter en dyvåt formiddag og var veldig preget av det. Vi fikk også masse vær i starten, med både reale regnbyger og vind. Men vi fikk bra med frisk luft iallfall.

Blå himmel og tett regnvær på en gang.

Etter hvert ble det bedre. Ikke bra nok til at bølgene tillot å kjøre opp til midten av vannet, men helt ålreit i den søndre delen av Øyeren. Synd da at det var skikkelig dårlig fiske. Kun ett eneste hogg på den ene stanga til KJ, og puslete var det også. Et puslete hogg, faktisk, men det var det rette ordet. Men jeg fikk både kjørt motoren og omsider vaska båten.

ABBOR

Jeg er glad i å fiske abbor, men med 12 timer abborfiske i åpent vann i 2018, så virker det kanskje ikke helt sånn. Vel, det er mye jeg vil fiske etter i løpet av et år, og i år trakk altså saltvannsfisket det lengste strået. Ikke minst pga. det dårlige været i august og september.

Fin abbor fra nytt vann

Årets første abbor i åpent vann kom faktisk i jobbsammenheng. På ansattsamling på Jakt- og fiskesenteret på Flå i slutten av mai var heten på sitt drøyeste. Etter at dagens program var gjennomført ble det en time på ettermiddagen med is, bading og fiske. Jeg valgte det siste.

Gaptjern litt nord for Flå er tilrettelagt for kastetrening med fluestang. Jeg lånte ei lettspinnstang med en Mepps og prøvde en knapp time. Her er det gjedde, abbor og ørret, men folk får sjelden fisk. Da jeg så faktisk fikk en abbor på cirka 3-400 gram, hadde på en og hadde en etter, pluss ei lita gjedde som fulgte spinneren litt, så var jeg derfor ganske fornøyd med det. Abboren var for øvrig veldig flott av utseende. Det gjorde meg temmelig sikker på at det er kilosfisk der for den som legger ned litt innsats.

Gaptjern-abbor

Kilosabbor

Abboren i Glomma-munningen i Fredrikstad kan være glad i å være tidlig oppe. Siden jeg i langt større grad foretrekker å legge meg sent fremfor å stå opp tidlig, var det bare logisk for min del å fiske abbor på vei hjem fra det tidligere nevnte dvergmallefisket i Asker.

Klokka 0415 sto jeg klar med jigstanga. Det hadde vært bra fiske i området de siste ukene. Men så steg vannføringen i Glomma brått fra 300 til 600 m3/s og det ble langt mindre action. Nå hadde den gått litt ned til 530 m3/s, og jeg så snart at det var en del fisk inne. Det ble kjapt en 600-grams abbor før det ble ordentlig tungt. Etter en bra kamp kunne jeg håve min 37de abbor over kiloen, 1260 gram og 45 cm.

Årets eneste kilosabbor

Jeg holdt koken til 0645, og det var en periode mellom 0445 og 0600 der det slo og jaget masse fisk hele tiden over et stort område, og også i tydelige stimer. Jeg vet ikke hva alt var, men lyst til å finne det ut hadde jeg. Iallfall sjøørret. Kanskje også havabbor? Mye vederbuk også. Makrell? Det ble med 5 vederbuk, og to abbor til på 5-800 gram.

Topp vær – bunn fiske

I oktober tok jeg båten på årets andre luftetur, nyvasket og fin etter regnværet på Øyeren i september. Rune og jeg prøvde oss på Rømsjøen for aller første gang. Været var fantastisk, men bettet det motsatte. Abboren sto stort sett og trykka på dypt vann. Vi fikk testet mange typer jiger og jiggemetoder. 11 abbor og 2 gjedder på to mann på en dag er tregt. Den største abboren på 740 gram fikk Rune helt på tampen.

26-Rømsjøen 7-10-18 (5)

???

28-Mellomskarv Rømsjøen 7-10-18 (8)

29-Rømsjøen 7-10-18 (10) Abbor 740g Rune

Rømsjøen er for øvrig en veldig spennende sjø med massevis av grunner og kanter. Grunnene kommer stedvis veldig brått på og er ikke alltid markert, så sakte fart var lurt. Nå skal det sies at vannstanden nok var usedvanlig lav etter den tørre sommeren.

GJEDDE

Min favorittmetode for å fiske gjedde er landbasert bunnmeite med agnfisk, helst sent utover høsten. Fisket kan være tregt, men store gjedder kan gå ganske grunt. Det dreier seg vel, som på mye annet fiske, om å finne rette plassen og legge ned tid der. Det ble to forsøk i høst.

Første mulighet i høst kom ikke før helt i starten av desember, men yr varslet temmelig dårlig vær. 3-4 m/s vind fra øst, 4 grader i lufta og masse regn. Det var ikke mange flere muligheter å forvente i den gjenværende delen av året, så jeg tok med parasollen og la i vei.

Det startet ganske haltende da plassen jeg hadde tenkt på var blitt en kuinnhegning. Det betyr som regel mye plunder og styr å menge seg med kuer, så jeg gikk for alternativ B like ved. Der var det mye kratt, så jeg vekslet på å rydde plassen og sette ut stenger.

30-2-12-18 (3)

Det nappet etter kun 15 minutter, men jeg satt i bunnen og dro av, dog uten noen fisk på. Deretter tok det ikke mer enn en halvtime før det var run, men denne gangen dro jeg heidundrende bom. Og sannelig om ikke det begynte å smånappe litt igjen bare 20 minutter senere, men det ble det ikke noe mer av. Det er mye action på dette fisket. Så kom regnet.

Det finnes både lake og gjedde på plassen, så rundt klokka 1600 rigget jeg om til laketakler, dvs. enkeltkrok og fiskebit fremfor hel agnfisk. Det gjorde åpenbart susen, for allerede klokka 1615 var det napping. Lake, tenkte jeg, og slo til, men det ble overraskende tungt. Ganske snart kom ei fin gjedde sigende inn til bredden, og lot seg håve på udramatisk vis. 3950 gram og 88cm.

Klassisk bevis på gjeddefangst (iallfall hos en som ikke har fisket så mye gjedde det aktuelle året).

Jeg satte meg ned i stolen igjen og ventet. Klokka 1710 var det et tydelig napp på stanga til venstre, men det ble ikke mer av det. Klokka 1740 var det utvilsomt napp da snøret ble trukket rykkvis utover. Jeg tok opp stanga, kjente etter, og det dro fortsatt. Tilslag og fast fisk. Overraskende tung denne gangen også, og da den brått snudde og dro ut 10 meter sene, var jeg ikke i tvil om at dette også var gjedde!

Det skulle bli 5-6 utras til av samme sorten før den begynte å roe ned. Dette var en skikkelig fighter. Gjedda var oppe i overflaten flere ganger, men størrelsen var vanskelig å anslå i mørket. Det var imidlertid en betydelig tyngre fisk enn sist. Til slutt var den imidlertid ganske ferdig og lot seg buksere opp i håven. Og det var en bra fisk: 7890 gram og 104 cm er faktisk min tredje største gjedde noen gang, og dermed var turen en definitiv suksess. Så jeg pakket sammen og ga meg med et stort smil om munnen.

31-Gjedde 7890g-104cm 2-12-18 (6)

Den andre muligheten kom søndagen etter, denne gangen med minusgrader og snø på bakken. Jeg hadde flere nye plasser på lista, men da jeg skulle pakke på lørdagen fant jeg ikke den gode, gamle krokløsertanga mi. Huffda. Litt resonnering tilsa at den da måtte ligge igjen der jeg hadde vært helga før, så da fikk det bli samme plass igjen.

Det ble ikke helt det samme som sist, men det ble gjedde. Dog ikke så mye større enn 2 kilo. Men med flott vær, et par napp i tillegg som det ikke ble noe av, og ikke minst gjenfunnet tang på bredden, så var jeg ganske fornøyd allikevel.

HØSTLAKE

Lakefiske på høsten kan være ganske uforutsigbart, har jeg erfart. Størrelsen på fisken er langt oftere beskjeden enn god, og antallet varierer. Men det blir som regel lake. Og stemningen om kvelden er upåklagelig, og som skapt for båling. Derfor tok jeg med både 7. klasse på Kirkeng skole og Jenter i Østfold i NJFF på lakefiske. Det ble fem forsøk etter lake totalt denne høsten.

Ingen rekordlake, men rekord i antall lakefiskere

Det ble ingen store laker på noen av de fem turene, med det ble ny rekord i antall personer tatt med på lakefiske. I slutten av oktober hadde jeg med hele 40 foreldre og barn i 7. trinn på Kirkeng skole, det er en solid forsamling!

Lakene var ikke akkurat i noe voldsomt spisemodus. Kun 3 kom på land og vi hadde et par napp i tillegg, men vi så på mye småfisk langs land og jeg fiska opp en steinsmett. Ellers var det bål, grilling, steking og spising av de lakene vi fikk, kaker og masse løping rundt i skogen med hodelykter, akkurat sånn det skal være. Fint vær var det også og ingen ramla i vannet.

Værgudene er virkelig med Jenter i Østfold

I begynnelsen av november inviterte kvinneutvalget i NJFF Østfold til lakefiske for jenter i Glomma i Askim. I september 2017 hadde jeg de med på kystmeite på Hvaler. Da var det kuling frem til noen få timer før fisket, vindstille mens vi var der, og kuling igjen bare et par timer etter at vi avsluttet. I år hadde sa værmeldinga – kun to dager før laketuren – at det skulle bli høljregn hele kvelden. På den samme dagen da vi skulle i vei, ble dette endret til at regnet ikke skulle komme før klokka 2000. Jeg var spent på oppmøtet, men 10 damer møtte opp klokka 1700, og det syntes jeg var bra!

Det ble båling, grilling av pølser, lakefiske, rensing av lake, steking av lake i panne på primus,  og også litt steinsmettjakt. Vi fikk en helt grei fangst med 5 laker fra 780 til 1010 gram, og tre steinsmett. Jeg hadde min fylle hyre med instruksjon og hjelp, og alle virket veldig fornøyde. Og værmeldingen stemte til slutt. Klokka 2000 kom regnet, men da hadde vi rukket alt vi hadde håpet på.

33-Glomma n. Kykkelsrud Lakefiske NJFF Østfold jenter 9-11-18 (5)

ISFISKE

Med relativt upålitelige vinterforhold i Østfold, er det ikke alltid isfiskemulighetene er de helt store før nyttår. Romjula 2018 kan imidlertid de færreste klage på. Det er som vanlig ett og annet familieselskap etc. akkurat i den perioden, men jeg fikk til to flotte dager på isen.

Oppvarming til Laken-fish-in i isfiske

Det var travelt på jobben de siste ukene før jul, så jeg fikk egentlig ikke helt med meg at kulda hadde gjort sitt i Degernesfjella. Ikke før Lene og jeg gikk en tur til et vann i nærheten på lille julaften. Det så virkelig fristende ut. Ganske snart dannet jeg meg en ide om å invitere gjengen i SFK Laken på isfiskekonkurranse. Men jeg hadde egentlig aldri testet der skikkelig noen gang. I tillegg manglet jeg agnfisk.

Den 28. desember var jeg på plass på vannet klokka 1015. Det skulle være gjedde, mort og abbor der. Jeg trengte mort til agn, så jeg dumpa litt for i et hull, og begynte deretter å lete etter mort med pimpel mens foret fikk tid til å gi effekt. Jeg prøvde i det oppforede hullet flere ganger, men det var ikke så mye som et napp der. Jeg var egentlig ikke overrasket. I skogsvann trenger ofte morten lang tid før den forstår at foret faktisk er spiselig. Det er jo kanskje første gang den faktisk ser noe slikt.

I det 20ende borehullet og etter 20 abbor, satt det brått en mort på kroken klokka 1215. Jeg løp og hentet mormysjkaen. Morten lot seg ikke be to ganger. Det var fullt kjør en time, inntil jeg syntes det fikk holde med 58 agnmort i kassa. Imens hadde jeg fått selskap av to andre isfiskere.

Fire stenger med agnfisk var i vannet klokka 1315, og deretter kom to og halv travle timer. Lene kom innom på hesten, en nabo til vannet ble stående og skravle med meg en time, og jeg hadde 4 run. To av disse ble omsatt i fisk, begge gjedder, den største knappe to kilo. De to fiskene som ikke kom opp var sannsynligvis begge gjedder de også. Den ene var ganske stor (4+) men datt bare av etter en del utras.

Endelig bra fangst på Laken-fish-in i Degernes

Etter testturen på nærvannet ble jeg litt skeptisk til i hvilken grad det var sannsynlig å fange en stor abbor der, både på basis av egen fangst, dybdeforholdene, vannets størrelse og det de jeg snakket med hadde fortalt. Derfor endret jeg planene til et annet vann i nærområdet som har stått på «interessant»-lista mi i et par år. Jeg har fiska der på isen før, men det var så langt tilbake som i februar 1993 – med andre ord over 25 år siden!

34-30-12-18 (1)

Det ble en strøken dag på isen. Blå himmel, -1 grader og nesten vindstille. Leif, Stein og Karl Johan (KJ) stilte. Etter mange år med utrolig lite action på klubbturer i mine trakter til urtrege Fjella-vann, ble alle lettere sjokkert over at det faktisk ble ganske mange run. Til og med abbor over kiloen!

KJ tok ikke bare en kilosabbor, men to: på 1010 og 1060 gram! Han fikk dermed premien for største abbor. Premien for minste gjedde gikk til Stein, med en tass på rundt 400 gram.

35-30-12-18 (5) Abbor 1060g-42cm KJS

Stein fikk også en premie til. Jeg hadde egentlig lovet premie for størst gjedde, men ingen fikk gjedde noe særlig over kiloen. Jeg hadde den største gjedda selv, og var ikke hypp på å ta med premien hjem igjen. Når da Stein tabbet seg ut ved å miste ei stang (ved hjelp av en fisk -sannsynligvis gjedde – som dro den ned i hullet), syntes jeg det var langt mer passende å dele ut en trøstepremie til mest klønete fisker.

Totalt ble det 12 run på 3 fiskere med ismeitestenger. Leif fisket bare med balanse og lokkmeite, da det var såpass lenge siden han hadde brukt nappvarslerne at alle var tomme for strøm…

Dessverre er en desemberdag kort, så etter drøye seks timer var det bare å pakke sammen og gjennomføre premieutdeling. Vi ønsket hverandre godt nytt år, og vips var fiskeåret 2018 over.

2018 KORT OPPSUMMERT

Antall turer, fra smått (15 minutter) til stort (inntil ett døgn): 105. (Saltvann: 56, ferskvann: 49. 14 på isen, 91 i åpent vann.)

Perser: 2 ferskvann, 10 saltvann, derav 3 nye arter. 8 nye arter i utlandet.

Antall fisk: 1412, antall arter i Norge: 79 (20 i ferskvann, 59 i saltvann).

Beste fisker, kun i Norge (skjønnsmessig vurdert etter gleden – både der og da og etterpå, størrelse opp mot maksstørrelse, og egne, tidligere meritter på arten):

1. Stam 2560 gram. Min nest største stam noen gang, min største på 14 år, rått napp og spennende og lang fight. JUNI.
  2. Piggvar 4840 gram. Etter solid satsing på arten høsten 2018 fikk jeg omsider ny pers på den siste stranda på årets siste tur. 10 sekunder fiske og BANG! Herlig! NOVEMBER.
  3. Havål 7685 gram. En av de tøffeste fiskeartene jeg vet. Min nest største. SEPTEMBER.
  4. Kveite 12800 gram. Min nest største kveite noen gang. Tatt på jerkbaitstang og jig og en spennende fight. I tillegg fisk på 12400 gram og 12000 gram samme dag. AUGUST.
  5. Krøkle 39 gram. Knusing av gamlepersen med den første kongekrøkla jeg har sett. Rå bitteliten fisk. MARS.
  6. Spisshalet kutling 5,7 gram. Art 120. Den satt etter 13 timers målrettet satsning. MARS.
  7. Småflekket rødhai 1140 gram. Min nest største rødhai noen gang og min første på denne plassen. MARS.
  8. Piggvar 2350 gram. Min tredje største piggvar, og et krevende individ å lure der jeg holdt på med det jeg hadde av agn i 15-20 minutter, inkludert et tapt tilslag. OKTOBER.
  9. Gjedde 7890 gram. Min tredje største gjedde. Grym fighter. DESEMBER.
  10. Storsil 37 og 39,5 gram. Art 122. Sil har jeg sett så mye, men aldri vært i nærheten av å få, annet enn å feilkroke. Og plutselig så satt det tre riktig kroket den første dagen og fire den andre. JULI.
  11. Langhalet langebarn 23 gram. Art 121. Det tok vel 5 minutter før den satt, så jeg fikk aldri følelsen av å ha jaktet arten. Men jeg vet hva som ligger bak det at vi kan få den så lett på en eneste liten spot. Lett for meg, men stor innsats i bunnen av andre. JULI.
  12. Flire 750 gram. Min fjerde største noen gang. AUGUST.
  13. Vassild 1140 gram. 10-dobling av persen fra 2009. MAI.
  14. Lomre 880 gram. Målrettet fiske, og slo en 10 år gammel pers. MAI.
  15. Abbor 1260 gram. Strålende fight, min 37de abbor over kiloen, min 9de største. AUGUST.