SFK-Laken på kystmeitetur

Deler av SFK-Laken har vær en tur på vestlandet for å forbedre noen klubbrekorder

Torsdag 17 august:

Startskuddet for Lakentur til Sunnmøre går tidlig på morgenen, og ca 07:00 er to biler på vei mot Storfjorden. Møre og Romsdal har storslått og vill natur, og det var føste gang jeg var i dette området. På veien hadde vi lagt inn en fiskestopp i Åndalsnes. Vi fisket fra en molo. Bunnmeite og frilinemeite. Det varte litt før jeg hadde på fisk, men fikk da etterhvert en knurr, en berggylte på 1065g, bergnebb, sei og en microlyr. En helt grei start. Det mest spennende var det vel Leif som opplevde.

Turen gikk videre opp trollstigen, utrolig flott veipassasje opp fjellet
trollstigen01

Vi kjørte raka veien til fergeleiet der vi lasset av utstyr og agn.
Der begynnte vi å fiske med engang. Det ble raskt kontakt med berggylta som vi spottet under brygga, og et par skikkelige feite sugger gjorde ikke lysten på berggylte mindre. Jeg fikk flere men ingen skikkelig store. Det var å slippe ut agn, og fisken tok umiddelbart når reka sank ned i vannet. Etterhvert dukket også taggmakrellen opp, og den første jeg fikk var småpene 695g og 44 cm lang. Det var ny art.

Noen fisk senere så smalt det på nok en flott taggmakrell, denne gangen stoppet vekta på 915g og den var 49 cm. En makrell ble det også. Ny pers på 410g.

Taggmakrell 915g.

Tilslutt måtte vi komme oss videre og alle hadde hatt flott fiske der. Osen camping var en småsliten campingplass, men vi skulle jo kun sove, dusje og spise frokost der. Så what the heck. Vi tok kveldspasset på dypvannskaia til Karl Johan. Det ble fisket med 2 stenger på dypet som gikk på rundgang etterhvert som det ble landet fisk. Ellers ble det fisket på grunnere vann av alle sammen. Jeg fikk en sei på 935g som også var ny pers. I tillegg ble det flere taggmakrell, bergnebb og sypike.
Litt ut på natta gav vi oss.

Fredag 18 august:

Vi starter neste dag etter en god frokost. Vi begynnte på en plass ikke langt fra et oppdrettsanlegg. Det var et eldre tysk ektepar der da vi kom. De skulle fiske seg litt middagsmat, og det ble noen makrell på de så vidt jeg så. Selv fisket jeg med et par meitestenger ute, uten et eneste napp.
Fisket frilinemeite etter berggylter og i klart solskinn så jeg et par digre som av og til tok en runde før de gjemte seg igjen. Var umulig å fiske på de store, for med en gang agnet seg mot bunn var det mindre gylter på. Jeg fikk noen berggylter og en bergnebb. Flott plass som kunne vært prøvd andre andre tider av døgnet også.

Her planlegges det hvor det kan lønne seg å rigge opp. Leif og Ole Håkon hadde sett både trepigget stingsild, svartkutling og noen microkutlinger.

Så jeg begynnte med å gjøre et forsøk etter den trepiggete, men de var rett og slett ikke interessert. De knøtt små kutlingene var forsåvidt interesserte, men jeg tror jeg hadde litt for grovt utstyr til å lande de så jeg satte opp bunnmeite stenger og fisket mer aktivt med en stang. Det var mye blåstål der, og fikk en på 350g som var ny pers, rødnebb var det også noen av og en på 185 var den største jeg fikk der. Et par grønngylter ble det også. Ny pers på 117,7g. Leif og Karl Johan dro flate fisker, og tilslutt fikk jeg også en flott sandflyndre på 750g :). Enda en ny pers.

Ole Håkon og Karl Johan flytter til dypplassen, mens Leif og jeg fisker videre.

Kveldsmeite

Når Ole Håkon har fått sin gromfisk så ble Leif sendt over, og jeg tok turen ikke lenge etter. Leif fikk skikkelig jackpot der, mens da jeg tok over var det stille for kvelden. Vi holdt ut lenge denne kvelden/natten også.

Lørdag 19 august:

Dagen i dag startet Leif og Karl Johan ute i en båt som Karl Johan fikk låne. Ole Håkon og jeg testet en interessant plass ved en badestrand.

Utrolig flott utsikt fra denne plassen.

Håpet var flatfisk og stor knurr. Det startet veldig bra for begge to med hver vår knurr. Den jeg fikk var ikke stor 270g, men i ettertid så oppdaget jeg at det var pers også. Ellers så ble det noen grønngylter bla ny pers 129,3g, og noen berggylter. Ikke noe spennende ellers. Litt ut på ettermiddagen var det skifte i båten. Det ble en kort tur på oss, det begynnte å blåse opp så vi gav oss ganske raskt, og dro så opp til dypplassen for å teste berggyltene og rigge surfutstyret. 3 stenger som skulle ned på dypt vann. Jeg skulle fiske 2 stenger og Karl Johan tok den siste stanga. Gylter ble det på alle mann, bla en skikkelig kubbe. Mens det fremdeles var ganske lyst så fikk jeg mitt første dyppvannsnapp, og fikk kroket en fisk.
Det var skikkelig spennende, selv om jeg kjente at fisken ikke var all verdens stor. Opp kom en brosme på 1125g. Ny art nr 2 var i boks

En lykkelig fisker med sin første brosme

Etter at Leif og Karl Johan var dratt ned til dypvannskaia fikk jeg sett min første hai på nært holdt. Det var Ole Håkons fangst.

Etter dette dro også vi ned til dypvannskaia. Der var det mye makrell og noen taggmakreller i vannet. Vi holdt ut til langt på natt denne gangen også.

Søndag 20 august:

Vi starter dagen på glassvarplassen, uten at det ble flatfisk. Fikk lyrpers på 1235g, knurr, berggylte, rødnebb og sypike.

Nok engang ble det grønngylte pers. 134,7g

Turen går så videre til plassen der jeg tok stor taggmakrell.
Det begynner flott med taggmakrell på 735 og ikke lenge etter må jeg ha håve hjelp for første gang på taggmakrell. Tørr ikke løfte den for den er stor, og jeg vil ikke miste den.

Ny taggmakrellpers på 1030g Smile

Fikk en del berggylter, og noe blåstål og rødnebb. Tilslutt fikk jeg på en gressgylte på grovt redskap, dette satte guttene til å fiske aktivt etter gressgylte og tilslutt var det gressgylt på alle mann. Jeg perset to ganger. Først 52,8g også 55,2g

Gressgylte en vakker liten fisk.

Blåstål er en annen skikkelig vakker fisk.

Midt oppe i alt dette ble det omsider berggylte pers på meg også. En småpen en på 1340g

Når mørket begynner å komme avtar gyltebettet og vi drar til dypvannskaia for å fiske en ny økt. Der ble det langepers på meg, og lyrpers igjen. Denne gangen en skikkelig flott lyr på 2610g

Lyr på 2610g.

Som vanlig ble det en del makrell og taggiser der.
Litt senere på natta ble det ny makrellpers på 545g.

Mandag 21 august:

Klokka 9 sharp var det start på båttur med en lokalskipper. Vi legger ut og prøver noen plasser. Det blir brosme på alle mann, og jeg fikk nok en pers med lange på 1690g. Mens de andre fisker dypt forsøker jeg å fiske høyere i vannet og det gav skikkelig gevinst. Mens jeg sveivde opp for å bytte høyde smalt det på noe stort. Det var skikkelig rått å kjøre sei. Den tok ca 15 meter under båten så da den hadde rast fra seg kom den greit opp. Endelig ble det storfisk på meg. Klokkeklar pers på sei 4950g.

Her sitter jeg med min største saltvannsfisk så langt i fiskekarrieren.
Seien tok på mitt enkle tackel som jeg laget på under 2 minutter.
Den siste timen gikk vi til en grunne vi skulle ha dratt til med engang.
Så ute på grunna fikk jeg napp igjen, og det var rått og brutalt, men gav seg etter at jeg fikk pumpet fisken litt opp. Var veldig spent på hva dette var. Sei, brosme eller lange tenkte jeg på. Man da fisken kom opp hørte jeg “Det er lysing”. Yes en skikkelig premiefisk på 4590g
Har ikke fått skrytebilde ennå, så jeg legger ut et bilde med mine trofefisk fra båtturen så lenge

Lysing og sei.
Lysingen tok den samme opphengeren som seien.

Det ble ikke turens eneste lysing heller.

Etter dette var vi slitne og skrubbsultne så vi tok en rensefisk runde og en lang matpause. Når vi var gode og mette igjen og med nye krefter satset vi på de vanskeligere artene glassvar og håhjell. Glassvarplassen leverte kun 2 rødnebb, og dypplassen leverte ingenting denne kvelden. Noen napp var det riktignok. Etter det ble det en økt på dypvannskaia igjen. Den leverer alltid fisk, og i dag ble det en del lyr og sei også. Makrell og taggis ble det som vanlig en del av. De lar seg fore inn. ca 04:00 på natta avsluttet vi, og sovnet med engang i hytta.

Tirsdag 22 august:

Avreise dagen, hytta ble ordnet, kjølebagger ble fylt med fiskemiddager. Tanken om ny tur er allered klar, og tanker om hva kunne gjort anderledes ble diskutert. Det at vi ikke dro på grunna tidligere i båten var nok det som sved mest tror jeg, men vi er mange erfaringer rikere så det vil komme oss til gode ved neste tur dit.

Vil få takke alle sammen for en kjempetur, og en spesielt takk til Karl Johan som har gjort en førsteklasses jobb som reiseleder.

Oppsummering av arter:

Nye arter : taggmakrell, brosme og lysing.