SFK Laken viaje a la Espana

Rio Ebro. For en over middels interessert sportsfisker gir dette raskt assosiasjoner til digre maller og mengder med karpe. Vi var der. I begynnelsen av mai. Elendig timing. Men allikevel en flott tur.

Thomas nyter utsikten over nedre Ebro.

4.5. Rio Ebro, Spania, dag 1, gyting? Akkurat nå???

Etter å ha satt meg i bilen i Degernes klokka 1500, var Karl Johan, Thomas, Stein og jeg fremme hos Ebro Sporting Adventures klokka 0145 på natta og det var blitt 4. mai. Selv om vi alle var gira på fiske, var vi temmelig trøtte etter turen, så noen timer på øyet var helt greit.

Etter på ha handlet mat og drikke, var vi klare for å settes i gang av guiden Steve. Hans far hadde flyttet fra England til Ebro på grunn av det gode fisket, og dermed var junior oppfostret på både jakt, fiske og guiding av besøkende fra land lenger nord.

Steve startet med å helle litt kaldt vann i årene våre, ved å fortelle oss at begge targetartene våre, både karper og maller, hadde gått over i gytemodus. Det var ikke akkurat gunstig for vårt fiske, siden de da blåser en lang marsj i mat.

OK, ikke mye å gjøre med det. Vi var nå der, og det er sjelden slik at alle individer gyter samtidig hver eneste dag i gyteperioden.

Swimen så upåklagelig ut, og været var strålende. Steve var hyggelig, og utstyret så bra ut. Vi hadde trua.

Nydelig swim

Agn og fiskeutstyr klart ved bredden.

Steve viser frem taklene.

Vi hadde to kilometer elvestrekning for oss selv! Det var ryddet fem fine swimmer vi skulle veksle på å fiske fra. Elva var helt annerledes enn hva som er tilfelle lenger nord oppe i dammene, der de fleste nordmenn vi kjenner til har vært før. Det var grønt og frodig, overraskende klart vann, og elveløpet var faktisk ikke ulikt Glomma på Romerike.

Gutta er klare for action!

Dessverre viste Steve sine advarsler seg å holde vann. Etter som dagen forløp, skjedde det ikke veldig mye.

Stein venter på at noe skal skje.

Drilling av hull i boilie – det rakk vi å bli temmelig lei etter hvert.

Ålreit lunsj!

Snart ble både KJ og jeg rastløse, og vi rigget opp noen lette stenger og prøvde etter mindre fisker. Det var ikke så lett det heller.

Jeg fikk til slutt lurt opp turens første fisk: en liten stam.

Det var Thomas som skulle få lande turens første fisk på det mer kraftige utstyret. Det viste seg å være det som skulle bli turens agntjuv nummer 1: Flathead grey mullet (Mugil cephalus). Presis artsbestemmelse skal jeg ikke stå helt inne for her, dette er en gruppe fisk der det har vært mye dissens om artsbestemmelse.

Thomas med multe på ca 700 gram.

Neste multe fikk jeg: ca 1300 gram.

Stilig fisk, grusom boilie-gnager.

Når multene er inne, betyr det kjipt nok at det er verken malle eller karpe på plassen. Multene gnager og gnager på boiliene helt til de er vekk. Selv om munnen er stor, så spiser de på boiliene akkurat som de ville gnagd alger på bunnen. Ergo ble det mye boilie-drilling på oss…

Utover kvelden prøvde jeg med loff på bunnen, og da kom en ny rakker opp: en channel catfish (Ictalurus punctatus). Opprinnelig en amerikansk art, men halvparten av artene i Ebro er innført fra andre land…

Kul sak, og overraskende fresk i frasparket!

Ingen tvil om at dette er en malleart.

Vakker solnedgang.

Med mørket våknet kanalmallene virkelig opp, og en liten stund nappet det titt og ofte. De var ikke lei boilie, så vi fikk flere på karpestengene.

KJ med sin første kanalmalle – ca 1700 gram.

Og etter en knapp time med kanalmaller lyste ikke varslerne mer denne kvelden.

5.5. Rio Ebro, Spania, dag 2, fin karpe og større kanalmaller

Neste dag fordelte vi oss på to plasser. Stein og KJ tok plassen fra dagen før, mens Thomas og jeg satte oss på en ny lekker plass.

Thomas nyter utsikten over nedre Ebro.

Vi prøvde oss med litt lett meite i tillegg til karpe- og malleutstyret først på dagen, og Thomas fikk mort, mens jeg fikk ål. Klokka 1215 dro det imidlertid på et bra run på den ene karpestanga. Etter en tung, men ikke så lang, fight i strømmen, kunne Thomas håve ny allround karpepers for meg på 12000 gram!

En riktig plugg dette her, med 12000 gram og 80 cm ville det vært en fin norsk fisk (Foto: Thomas Dehlin).

Meget glad fisker med ikke så glad fisk (Foto: Thomas Dehlin).

Meget glad fisker med kanskje ikke riktig så glad fisk (Foto: Thomas Dehlin).

Og tilbake i elva igjen.

Det er nå det hadde vært fint å skrive at dette bare var begynnelsen, men den gang ei. Det ble stille, bortsett fra ei kanalmalle på Thomas.

Thomas kjører kanalmalle på 2120 gram.

Neste fisk kom ikke før nærmere klokka 1800, en stam på 1850 gram i god kondisjon. Sol, øl og chorizo ved elvebredden er ikke akkurat feil, men litt tettere mellom nappene kunne det jo vært…

Thomas poserer med en fisk som like gjerne kunne vært fra Glomma.

Da mørket kom sigende på, kom kanalmallene igjen. Denne på 2360 gram.

Kanalmalle på 2770 gram (Foto: Thomas Dehlin).

Etter en hektisk malleperiode da det mørknet, ble det helt stille, så vi pakket sammen. De andre gutta hadde heller ikke hatt noe bra fiske. KJ hadde fått ei karpe på 3050 gram, mens Stein fikk ei fin kanalmalle på 4500 gram.

6.5. Rio Ebro, Spania, dag 3, Thomas får sin første karpe

Neste dag startet jeg og Thomas med fire timers båtfiske, mens de andre var på land. Deretter satt alle på land, før KJ og Stein tok fatt på 4 timer båtfiske på kvelden. Båtfisket var for øvrig rasende spennende, bortsett fra at mallene ikke ville nappe. Men duppmeite etter fisk på inntil 100 kilo er jo bare fett, så det må vi jo bare prøve igjen, slik at det kan oppleves.

Såpass utstyr bør det være.

De spanske lokale, Manuel & Manuell, vinker fra bredden.

Steve venter på mallenapp, men det skulle det ikke bli.

Vel på land igjen, og mer venting.

Etter båtfiske fra 0700-1100, var Thomas og jeg i gang igjen fra land rundt klokka 1230. Det var helt stille, unntatt et misset run, frem til klokka 1745. Da kunne endelig Thomas lande sin første karpe noensinne.

6620 gram er ingen dårlig første karpe.

Deretter ble det atter igjen stille, før et par kanalmaller hev seg på kroken litt over klokka 2000. Den største ble min beste på turen på 3540 gram.

Ikke noe hovedmål for oss, men tøffe fisker som gir god kamp (Foto: Thomas Dehlin).

Bartefisk.

Denne kvelden ville dog ikke kanalmallene lage fest da det mørknet. Vi ble i stedet underholdt av noen lokale på andre siden av elva. Vi tror det begynte med fiske på dagen, men det ble nok mye alkohol inne i bildet etter hvert. En av typene der satt hele kvelden i mørket med hodelykta på maks blinking, mulig han var tom for sprit og oppnådde å bli like snurrig i hodet på den måten? Og hva skjedde egentlig med Manuel? Han lette de etter ganske lenge…

Vi ble hentet litt over klokka 2300, da de andre gutta kom tilbake fra et resultatløst fiskepass fra båt. KJ hadde ikke hatt hell med seg på dagen, og hadde snagget to karper av bra størrelse. Utover det var det lite å melde.

7.5. Rio Ebro, Spania, dag 4, riktig art nummer 2 i det minste

Neste dag begynte Thomas og jeg fra land, mens de andre gutta gjennomførte nok et resultatløst båtpass. Vi valgte samme plass som vi hadde fisket fra den første dagen, og etter den første timen var vi sikre på at vi hadde skutt gullfuglen.

Først omsider en malle av rette sorten. Som vanlig fikk jeg ikke riktig med meg at det var noe annet en kanalmalle før fisken lå i håven (det samme skjedde da jeg fikk blåkveite i 2015 og trodde det var gapeflyndre). Med tanke på at alle store var opptatt med gyting, var den selvfølgelig ikke kjønnsmoden en gang. Men etter tre dager betød det intet at den kun veide 1840 gram.

Endelig en wels catfish (Silurus glanis) (Foto: Thomas Dehlin).

Fantastisk lange skjeggtråder….

…og veldig små øyne.

Og så, bare 40 minutter senere dro det i vei på ei karpestang igjen. Thomas rakk å kjempe med en fin fisk i et knapt minutt før den satt bom i bunnen. Samme område som der KJ hadde snagget og mistet to dagen før…

Thomas prøvde vel og lenge å få den løs, men lyktes ikke. Som en siste mulighet fikk jeg ta over stanga og prøve litt jeg også. Det ble slakking av snøret, nøkking og trekking, og plutselig kjente jeg at det slapp litt etter. Jeg begynte å sveive, og jammen om ikke fisken kom løs. Thomas fikk raskt igjen stanga.

Jada, fisken er løs igjen.

Og resultatet ble dette: en fin karpe på 7170 gram.

Gjenutsetting.

Så fikk Thomas en stam på rundt 1700 gram, og forventningene om mer action steg videre. Og da var det slutt. Helt slutt.

Thomas slokna i stolen.

Og etter hvert begynte det å regne litt også.

Det skjedde faktisk knapt noe som helst før Steve hentet oss for kveldens båtpass, og da var vi glade over å kunne flytte oss, kan man si. Selv om også formiddagens båttur hadde gått dårlig for Stein og KJ. Det gjorde det imidlertid ganske enkelt å bruke første del av vår båttur på en sightseeing opp elva, inkludert en tur innom Tortosa. Og nei, det ble ingen maller på båtfisket.

Vakker elv, vakker kveld.

8.5. Rio Ebro, Spania, dag 5, the end

Siste dag ved elva kom, og trua var ikke helt der lenger. Det var en grå dag, og vi bestemte oss for å dele dagen i to meitepass med en siesta midt i. Thomas og jeg begynte på plassen der han hadde fått sin første karpe. Det begynte med litt liv, da jeg fikk en stam på 1750 gram. Men det ble med det.

Stam på 1750 gram. Fin fisk, feil art (Foto: Thomas Dehlin).

Og været ble bare tristere og stil-longsen måtte på.

Vi avsluttet med stil på turens siste pass. Rødvinsflaska var med, og vi samla oss igjen på plassen vi hadde startet på første dagen. Det eneste som bet var multene, og det var vått og regn, men nå hadde vi innfunnet oss med skjebnen, og stemningen var uforskammet høy under parasollene. Det endte på en passende måte: Steve hentet oss før vi egentlig hadde tenkt å gi oss da et realt regnskyll var på vei over fjellene.

Vi skal ta knusende revansj neste år!