To uker med flyt: Nye arter og perser på rad og rekke (OHH 10.7-31.7)

Det løsnet skikkelig en periode i juli. Ulogisk nok, egentlig. Juli har aldri vært den helt store fiskemåneden. Men i år gjorde jeg noen svært vellykkede stunts på familieferie, i tillegg til at jeg gikk for noen småarter i ferskvann jeg mente jeg burde kunne forbedre persen på. Det gikk helt utmerket!

Trondheimsfjorden Skolest 860g-81cm 22-7-16 (7)

Dvergmallerekord 12 år etter den forrige

Ett av målene mine i år var å forbedre de dårligste persene mine, uavhengig av art. Å fiske etter det som er lettest å perse på, så å si. De siste årene har jeg lagt merke til at det tas langt større dvergmaller oftere i Drengsrudvanna enn tidligere, og en gjenganger er at agnet er makrell eller reke. Derfor var Leif og jeg på plass litt før det mørknet, med ny strategi på gang. Ut med marken, inn med makrell. Og hvorfor ikke prøve bunnmeite?

Vi fikk merkbart færre fisk enn tidligere, men snittstørrelsen var langt større. Og det var jo nettopp målet. Da vi ga oss utpå natta hadde tre fått tre maller over gamlepersen min fra 2004 (184g): på 310, 219 og 193 gram. Den største kom ikke før rundt 0300, etter at jeg hadde mistet en like stor. Leif fikk 4 maller, med den største på 185 gram (ny pers på han).

Dvergmalle med langt bedre størrelse enn hva jeg har vært borti før (Foto: Leif Andersen).

Jeg må si at mallene faktisk var ganske artige fightere på matchstanga når de passerte 200 gram:) Og det er alltid deilig å lykkes når man justerer litt og prøver noe nytt!

Artig type, kan man si...

Artig type, kan man si…

Personlig rekord på svartelistet art

Leif og jeg tok turen til nærmeste solabbor-vann for å sette perser, men vi prøvde også etter noen andre spennende arter vi har hørt om i vannet. Sistnevnte så vi imidlertid dessverre ikke noe til. Vi satset på hver vår strategi: jeg flyttet meg litt rundt langs sivkantene, mens Leif satt i ro. Begge endte opp med pers, men min største var best med sine 70 gram og 15 cm.

70 gram svartelistet fisk som endte på ei flaske med sprit til forskningens glede (Foto: Leif Andersen).

Vakker fisk som ikke skulle vært der.

Ellers fant jeg en døende abbor ved land, den var 46 cm og veide 1230 gram, men var tydelig gammel og utslitt, og hadde nok veid ca 1400 gram i sin prime. Det er vel første gang jeg har funnet en fisk døende av alderdom, og jeg er temmelig sikker på at det faktisk var det det var ut fra utseendet på fisken. Vi ble også passert av en kar, vill i blikket i gummibåt med tidenes mest hysteriske rostil, og jeg kom med knapt unna en amerikaner som ville filosofere sammen med meg om innvandringspolitikk. Joda.

Ny art i steinrøysa

Jeg og familien skulle ei uke på tur til Kristiansund og Trondheim. Jeg tenkte som så at det burde la seg gjøre å få til litt molofiske i Kristiansund sent på kvelden og natta. Jeg studerte kartet på forhånd, og bestemte meg snart for en molo som så spennende ut med tanke på arter jeg manglet, slik som Nordlig tangbrosme (NTB) og Strandtangbrosme (STB).

Jeg var på plass klokka 2230 og rigget utstyr. Maks flo klokka 0000 var ikke akkurat optimalt, men det fikk bare være som det var. Tidevannsforskjellen var cirka 1,4 meter.

Et kjapt nedslipp innerst i steinnoloen ga en bergnebb, så jeg bestemte meg for å rigge alt først og dermed få det litt mørkere før jeg prøvde igjen. Det sto folk og dengte sluk ytterst på kaia, men disse pakket sammen litt etter klokka 2300, så da gikk jeg ytterst på moloen og ned i steinrøysa der.

Rett før midnatt fikk jeg et tydelig rykk i stanga t.v. for meg (jeg plasserer agnene nede i hull mellom steinene, og har de plassert inntil 4-5 meter unna på begge sider). Jeg hoppet bort, satte kroken i noe, og begynte å dra opp. Fisken satt litt fast et par ganger, men lot seg lirke løs igjen. Og vips, kom det en tangbrosme opp av hullet. Jeg sikret den i henda, og bar den opp på kaia. Den hadde tre tråder! Yess, da var det en ny art!

Jeg husket ikke forskjellen på NTB og STB, men fikk avklart saken på Norske artsfiskere (inkludert noen flere avklarende bilder dagen etterpå). Det var en strandtangbrosme på 170 gram og 27 cm, og dermed var art 111 i boks, 11 måneder siden sist nye art. Suksess!

Bremsnesfjorden Leirvika molo Strandtangbrosme 170g-27cm 18-7-16 (8)

Art 111!

Deretter ble vel klokka 0045 før jeg fikk plassert ut noen flere stenger. Jeg fiska over noen flere hull frem til jeg ga meg 0200, og fikk opp en paddetorsk på 192 gram, ei sypike, noen krabber (deriblant en riktig svær en) og hadde et spennende napp jeg missa på.

Det var flott på natta, fiskeplassen ligger under brua på andre siden av sundet.

Ny art på dypt vann, pluss bonus-pers

Jeg ble plukka opp av Bjørn Florø-Larsen i sentrum klokka 1800. Han stilte opp med både Black Pearl 2/0 og fiskeutstyr, assistert av sin lette lettmatros (en hund). Klokka 1900 var vi på plass på skolest-plassen. Tidevannet skulle snu mellom klokka 1900 – 2115, så det var den luka vi hadde før strømmen ville bli for tøff. Jeg slapp ned på cirka 300 meter og Bjørn holdt båten i ro mot strøm og vind. Det var bare å krysse fingra.

Eminent skolest-guide og knakende hyggelig fyr.

Klokka 1915 hadde jeg et tydelig napp: dunk-dunk-dunk, men fisken satt ikke. Deretter ble det stille. Det skulle også være stille og skyet uten nedbør, sa yr, men fra Trondheim kom det sigende skikkelig gråvær med regn. Fra klokka 2000 bøttet det ned. Jeg hadde droppa fjellstøvler og regnjakke til fordel for tynn bukse og joggesko, og krøp etter hvert inn i døråpningen på Black Pearl 2/0 for å holde meg rimelig tørr.

“40 minutter igjen nå”, sa Bjørn. “25 minutter igjen!”. Jeg merket at strømmen begynte å dra på og måtte jobbe mer for å holde bunnen. “9 minutter igjen”. “2 minutter igjen!”. Jeg jobbet godt for å holde bunnen nå. Der! Der var det to-tre napp! Jeg satte tilslag og noe satt på. Det var bare å begynne å sveive, mens en engasjert Bjørn hadde ståltrua på at dette kunne være rett art.

Det tar som vanlig sin tid å sveive opp 300 meter pluss avdrift-snøre, så jeg hadde god tid til å tenke over om det kunne være rett art eller hågjel. Da jeg så noe lyst nærme seg overflaten rygget jeg tilbake, mens Bjørn fikk håve. Jeg så ikke hva han håvet, men med fisken vel i håven snudde han seg og sa: “Det er SKO!”. Båten eksploderte av glede: Det ble manhug, skåling i Underberger, Facebook, Snapchat og masse bilder.

Trondheimsfjorden Skolest 860g-81cm 22-7-16 (7)

Art 112! (Foto: Bjørn Florø-Larsen).

Ekstremt lykkelig fisker, neppe like lykkelig fisk.

Ekstremt lykkelig fisker, neppe like lykkelig fisk (Foto: BFL).

860 gram og 81 cm er en liten tass, men det var akkurat den jeg var ute etter, så det var bare herlig!

Fascinerende skapning.

Skolesten er faktisk en vanlig fisk i norske fjorder. Men det gjør den imidlertid ikke automatisk lett å fange på krok.

Etter en times tid var jeg landa såpass at vi kunne fortsette med neste prosjekt: trolling etter lyr. Med en pers på 3350g og kun to til over kiloen var det litt å ta tak i der på topplista mi. Vi var i gang med dorgingen litt før klokka 2300, og nå var det blitt både vindstille og opphold: perfekt vær!

Det bet som besatt. I løpet av de neste tre timene fikk vi 15-20 lyr og 3 sei. Jeg persa på med en fisk på 3430 gram, men fikk også på 3330 gram, 2700 gram, 2030 gram, 1690g, 1390g og 1070g. Bjørns største veide 3600g. Utrolig fett på lettspinnutstyr, og noen heftige utras på 15-20 meter.

Trondheimsfjorden Lyr 3430g 22-7-16 (35)

Ny pers på lyr (Foto: Bjørn Florø-Larsen).

Vi hadde også besøk av en svært selskapssyk nise som dunket i båten flere ganger, og så en oter. Vi la til havn klokka 0200 etter en temmelig perfekt kveld sett med mine øyne, hjertelig takk til en knakende god og hyggelig guide!

Ny klubbrekord, dog ikke blant de mest ettertraktede

Rakkestad avis ville ha en tur med meg i Rakkestad, så da tok jeg sjansen på en plass jeg har hørt om er et fint og lett tilgjengelig område, men aldri har vært på selv. Det var varmt som pokker, 27 grader, men det blåste enda mer. Jeg slet etter hvert med det meste. Det var typisk nok ikke før journalisten hadde reist hjem at det roet seg. Men som jeg sa, dette er en av flere gode grunner til å fiske på kvelden og ikke på dagen på sommeren.

Plassen var litt skuffende, det var langgrunt, og jeg kom aldri dypere enn to meter. Dermed var heller ikke bunnmeitet all verden. Lauefisket med dupp var best, så jeg fylte på agnbeholdningen litt. Dagens største på 48,5 gram var faktisk forbedring av egen Laken-rekord fra 2004 (!). Ellers ble det mort, abbor, gullbust og gjørs, alt på mark, unntatt en abbor på jig. Nåja, jeg lovte 5 arter og håpet på 10. Kunne vært verre.

Endelig en skikkelig ferskvannspers i 2016

Marius og jeg skulle fiske sik, og det var virkelig full fart fra start. Jeg greide ikke å fiske med mer enn en stang de første par timene! Det roet seg imidlertid sakte utover dagen.

Men fangsten ble formidabel: vi hadde nesten 50 sik til sammen! I tillegg ble det noen abbor og ei skrubbe. Marius hadde vel da 15 fisk over gamlepersen sin på ca 300 gram, men la lista med en gang med en fisk på 1240 gram. Toppfisken hans endte på 1310 gram, og dagens tredje over kiloen for hans del ble en sik på 1230 gram. Jeg fikk først en på 1050 gram, deretter en på 1260 gram før jeg toppa hele skiten med ny pers på 1540 gram og 53 cm. Sistnevnte bød på en drøyt bra fight, der vi begge nok lurte på hva i all verden dette var ganske lenge. Når siken blir stor kan den varte opp med svært bra kamp, og denne leverte i alle fall varene!

Glomma Øra Sik 1540g-53cm 29-7-16 (25)

Jaggu en skikkelig ny ferskvannspers i 2016 også! (Foto: Marius Vikene).